kindermarketing voeding
Getty Images

Onderzoek naar kindermarketing en voeding: onthutsende resultaten

Iedereen die met kinderen naar de supermarkt trekt, weet hoe aantrekkelijk de koekjes- en snoeprekken zijn voor hen. Die bewuste gang in de winkel leidt al eens tot heuse onderhandelingen, dramatische teleurstellingen en winkelkarren gevuld met gesuikerde, niet geplande aankopen. Onderzoekers van de Europese Vereniging van kinderdiëtisten onderzochten hoe (on)gezond de producten zijn waarop kindermarketing zich richt.

Cartoons en mascottes

De studie werd gevoerd in Frankrijk en nam 1.155 producten onder de loep waarbij de marketing zich specifiek richtte op kinderen. Cartoons en mascottes bleken de meest gebruikte marketingstrategie. Vervolgens ging men op basis van verschillende criteria na hoe ongezond deze producten zijn.

Drie criteria

Ze hielden ten eerste rekening met de Nutri-Score. Die parameter wordt ook in België gebruikt om voedingsmiddelen in te delen van meest gezond (A) tot heel ongezond (E). Voeding met een Nutri-score D of E eet je best slechts sporadisch of helemaal niet omdat ze een heel hoog suikergehalte hebben.

Een tweede criterium was het voedingsprofiel van de Wereldgezondheidsorganisatie. Daarin wordt omschreven waaraan een voedingsmiddel moet voldoen om in aanmerking te komen voor kinderreclame. Het voedingsprofiel houdt rekening met het aantal calorieën, (verzadigde) vetten, (toegevoegde) suikers, zoetstoffen en zout. Volgens deze richtlijnen komen koeken, gebak en snoep sowieso niet in aanmerking voor marketing gericht op kinderen.

Als laatste hield men rekening met de NOVA-classificatie. Dat systeem geeft weer in welke mate een voedingsmiddel bewerkt is. Voedingsmiddelen uit categorie 4 van deze classificatie zijn ultrabewerkt en eet je best zo weinig mogelijk.

Overgrote meerderheid ongezond

Wat bleek?

  • Maar liefst 59% van de voedingsmiddelen heeft een Nutri-Score D of E.
  • 95% van de producten in de studie voldoet niet aan het voedingsprofiel van de WHO in Europa en komt simpelweg niet in aanmerking voor kindermarketing.
  • 88% van de producten scoort in categorie 4 van de NOVA-classificatie en is ultrabewerkt.

De overgrote meerderheid van de producten specifiek gericht op kinderen is dus ongezond.

De resultaten zijn behoorlijk onthutsend, zeker als je weet dat veel kinderen vandaag al op jonge leeftijd te zwaar zijn. 10,5% van de 4-jarigen heeft overgewicht en maar liefst 17,6% van de twaalfjarigen.

Er worden veel inspanningen geleverd om kinderen en jongeren een gezond eet- en beweegpatroon bij te brengen. Kinderreclame blijkt die nu overduidelijk te ondermijnen, wat het moeilijk maakt voor kinderen om de juiste keuzes te maken.

Er gaan alvast stemmen op om kindermarketing beter te reguleren.

Bron: Gezondheid en wetenschap.

Gezonde eettips voor je kind

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."