Gezonde voeding voor je kind: wat en hoeveel?

Door -
gezond eten kind
©GettyImages
Gezond eten is voor kinderen essentieel om gezondheidsproblemen (zoals zwaarlijvigheid, tandbederf, hart- en vaatziektes, ...) op latere leeftijd te voorkomen. Maar wat zijn nu de basiselementen van gezonde voeding? En hoeveel moet je kind eigenlijk eten?

Voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek staat sinds 2017 letterlijk op zijn kop. In de oude voedingsdriehoek was er sprake van een onderverdeling in groepen met voedingsmiddelen (vlees, zuivel, groenten, fruit, …). De omgekeerde driehoek is onderverdeeld in drie zones. De kleuren van de verschillende delen zijn een weergave van de aangetoonde effecten op de gezondheid. Daarnaast is er nog de blauwe zone ‘water’.

Basisprincipes

  • Plantaardige producten als basis voor elke maaltijd
    Groenten, fruit, volle granen en peulvruchten bieden het grootste gezondheidsvoordeel. Vul ze aan met kleinere hoeveelheden noten en plantaardige olie. Voeding van dierlijke oorsprong, zoals vlees, vis en kaas, hoef je niet volledig van je menu te schrappen, maar kleine porties volstaan. Wissel af tussen rood vlees, vis, gevogelte en plantaardige eiwitbronnen zoals peulvruchten of tofoe.
  • Vermijd ultrabewerkte voeding
    Snoep, koekjes, chips en frisdrank vermijd je het best zoveel mogelijk. Ze bevatten veel witte bloem, suiker, vet en zout. Ze zijn overbodig in een gezond voedingspatroon en bieden geen meerwaarde voor je lichaam. Je eet of drinkt ze dan ook best niet vaak en in kleine porties.
  • Drink vooral water 
    Water is de beste drank om je dorst te lessen. Wil je graag wat variëren? Kies dan voor thee of koffie zonder suiker, of bekijk dit lijstje van lekkere én gezonde drankjes.

Hoeveel moet je kind eten?


Hoeveelheden

Voedingsmiddelentabel
©Kindengezin.be

* De aanbevolen dagelijkse hoeveelheden worden nog dit jaar geüpdatet door de Hoge Gezondheidsraad.

Hoe kun je als gezin gezond en duurzaam eten?

  • Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen

Las vaste eetmomenten in voor het gezin: dat helpt je om regelmaat te houden. Als ouder geef je zo het goede voorbeeld aan je kind en op die manier krijgt je kroost de kans om nieuwe dingen te proeven.

  • Varieer en zoek alternatieven 

Elke dag hetzelfde eten wordt al snel saai en eentonig. Er bestaan zoveel verschillende groenten, dus variëren is de boodschap! Vervang minder gezonde keuzes door de gezonde variant: koop bijvoorbeeld volkorenbrood in plaats van wit.

  • Eet bewust en met mate 

Ban afleiding uit je buurt: tv uit, smartphones aan de kant. Neem kleine porties van wat minder gezond is.

  • Pas je omgeving aan 

Richt je omgeving in zodat de gezonde keuze voor de hand ligt en de ongezonde moeilijker wordt. Leg fruit bijvoorbeeld in het zicht in de keuken en bewaar snoep of koeken op een moeilijk bereikbare plek.

Bronnen: gezondleven.be – gezondopvoeden.be – Kind en Gezin

NOG MEER GEZONDE VOEDING:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!