Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Moeders willen huisje, tuintje, kindje

Nieuwe moeders willen weg van de drukte, één op de vier mama’s wil verhuizen en gezonde voeding staat voorop. Komt dit je bekend voor?

Mama's dromen van huisje, tuintje, kindje. 78%* van de vrouwen vindt het zeer belangrijk om een tuinte hebben, 88% wil in een rustigere straatwonen, 87% daarvan wil dichtbij een schoolwonen en 77% daarvan wil in de buurt van familiewonen. Bij zwangere vrouwen zijn de uitkomsten hetzelfde.

Eén op de vier vrouwen verhuisdetijdens de zwangerschap, 78% daarvan kiest voor een landelijk gebied.

Zo’n 80% van de nieuwe moeders haalt meer groente en fruitin huis dan voorheen, niet alleen voor de baby, de moeders verklaren dat ze gezonder etendan vroeger. Energiekomt op een lagere plaats, 61% van de mama’s besteedt hier meer tijd aan dan eerst, een kleine meerderheid ziet de slaapkwaliteit achteruit gaan. Hoofdpijn en stresszijn de twee opvolgende belangrijkste klachten na slaap. Bij de zwangere vrouwen ziet 65% haar slaapkwaliteit achteruit gaan.

Borstvoedingis voor iedereen anders, één op de vijf zwangere vrouwen denkt geen borstvoeding zullen te geven en van de moeders geeft één op de drie geen borstvoeding. De keuze is een individuele beslissingwaar anderen geen vat op hebben, 79% zegt namelijk door niemand hierin beïnvloed te zijn.

Een kindje krijgen is een ingrijpend momentdat misschien wel je hele leven verandert. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek kan je bij nieuwe moeders en zwangere vrouwen duidelijk nestgedragzien, als eerste op het gebied van gezondheid en veiligheid, voor kind en moeder. Luxe is (even) niet zo belangrijk meer, huisje, tuintje, kindje wel.

*Profacts heeft in november 2011 een enquête uitgevoerd onder 2.410 Belgen (waarvan 1.769 nieuwe moeders en 641 zwangere vrouwen) en het doel ervan was om te peilen in hoeverre nieuwe moeders in België hun levensstijl veranderd zien. Family Service is ook bekend van De Roze Doos.