Tips en trucs voor stevige borsten

Door -
De trukendoos gaat weer open en gelukkig, er zijn nog genoeg tips om je borsten
goed te verzorgen en te behandelen. Je hebt al een heleboel tips kunnen lezen in ons eerdere artikel ‘oppepper voor je borsten’. Maar er zijn nog meer trucjes die ook zeker na de bevalling
goed helpen om de stevigheid
van je borsten te behouden of terug te krijgen.

Gezonde voeding
Als je flink aan het sporten of op dieet bent, doe je dat meestal om af te vallen. Leuk voor je figuur, maar je borsten zijn één van de eerste lichaamsdelen die afvallen. En dat wil je liever niet. Als je een bepaald dieet hebt, hou er dan rekening mee dat bepaalde voedingsstoffenervoor zorgen dat je borstspieren steviger worden.

Eiwitten zijn de bouwstof voor je lichaam, drink dus elke dag een halve liter melk. Niet meer dan die halve liter drinken, want elk overschot aan eiwitten wordt omgezet in vet en dan kan je weer opnieuw beginnen.

Als je gewoon op je voeding let en regelmatig sport, eet dan magere (zuivel)producten. Op je brood is er veel keus op het gebied van mager: runderrookvlees, achterham, fricandeau en kipfilet. Bij het avondeten is er ook genoeg keuze: kip, vis of een eitje.

Borstmassage en borstspieroefeningen
Als je na de juiste bh, het wisseldouchen, scrubben, masker, en crèmes nog steeds het gevoel hebt dat je borsten niet stevig genoeg zijn, kan je massage, yoga en borstspieroefeningen gaan doen.

Borstmassage kan je het beste uitvoeren met massageolie, vlaszaadolie is een goede optie. Let op: je moet opwaartse en inwaartse bewegingen maken, niet je borsten van binnen naar buiten of van boven naar onder bewegen.  

Borstmassagekent nog een extra voordeel, de massage bevordert niet alleen de doorbloeding van de borst, maar het stromen van de melk gaat makkelijker en het heeft een positieve invloed op de melkproductie. Om borstontstekingen en melkstuwing te voorkomen, kan het helpen om de eerste dagen tot weken van de geboorte van je kind voor de borstvoeding te masseren. Er is een speciale massage om die pijn van de eerste dagen borstvoeding te verminderen, hier wordt het uitgelegd.

Yogaschijnt goed te zijn voor stevigere borsten,  maar veel oefeningen zijn voor gevorderde yoga-beoefenaars. Borstspieroefeningendaarentegen zijn makkelijk en niet gevaarlijk.

Een vrij makkelijke yoga-oefening is de benen-tegen-de-muur. De borstspieroefeningen zorgen ervoor dat de spieren onder je borsten steviger worden, als dat eenmaal zover is, komen je borsten naar voren en lijken ze groter (en zijn ze steviger). Train je borstspieren minstens drie keer in de week:

  • Zet je handen tegen elkaar voor je borsten. Houd je ellebogen op schouderhoogte en druk je handen tegen elkaar aan. Je voelt – en ziet – je borstspieren zich aanspannen. Herhaal dit vijftien keer, laat je armen zakken, neem even rust en doe nog twee sets van vijftien.
  • Zet je handen op de grond zodat ze iets hoger en iets wijder staan dan je schouders. Spreid je vingers een beetje. Strek je rug en benen, houd je hoofd recht en zorg dat alles in één lijn staat met je benen. Plaats je voeten naast elkaar en zorg ervoor dat je billen niet boven alles uitsteken. Laat je nu zakken en duw jezelf met je armen weer omhoog. Als dit te zwaar is, kun je deze oefening makkelijker maken door je knieën en onderbenen op de grond te laten rusten.

Houding en lichaamsbeweging
Een rechte houding is erg belangrijk.

Doe je aan sport? Hardlopen, aerobics, zumba, fitness of nog veel meer. Als je zogenoemde zware sporten beoefent, draag dan altijd een sportbh. Een sportbh vangt de schokken op die je tijdens het sporten meemaakt en dat zorgt ervoor dat je borsten op de juiste manier ondersteund worden, zonder pijn te krijgen.