Starten met vaste voeding: wat is de Rapley-methode?

Door -
rapley methode vaste voeding
Getty Images
Als je je baby te eten geeft via de Rapley-methode, dan bied je alles in grove stukken aan. In plaats van worteltjes te koken en te pureren, geef je je baby een gestoomde wortel uit het vuistje . Zo kan hij spelenderwijs verschillende vormen en texturen ontdekken. Ook kan je baby zo zelf aangeven hoe, wat en hoeveel hij eet.

Wat is de Rapley-methode?

Bij de Rapley-methode geef je je baby de eerste zes maanden uitsluitend borstvoeding of kunstvoeding. Zodra hij klaar is voor vast voedsel, geef je geen prakjes, maar normale stukken eten. Dit gekookte of gestoomde eten gebruik je als bijvoeding. Zo leert hij op eigen wijze verschillende smaken en texturen kennen.

Baby kiest

Onderzoekster Gill Rapley constateerde dat baby’s zelf goed in staat zijn om aan te geven wanneer ze op vast voedsel overgaan. Maar dan moeten ze daar wel de gelegenheid toe krijgen. Het moet hen aangeboden worden. Bijvoorbeeld door enkele stukken verschillende groenten of fruit op tafel te leggen. De baby kiest zelf welke stukken hij proeft en geeft zelf aan wanneer hij genoeg heeft.

Hoe pak je het aan?

  • Eet samen met je kind aan tafel. Zo ziet hij wat jullie doen en kan hij jullie nadoen.
  • Gebruik eten dat je kind makkelijk op kan pakken, zoals een stronkje broccoli. Je kunt het eten in schijfjes, reepjes of brokjes op een bord leggen.
  • Je kindje moet zelfstandig en stevig recht kunnen zitten voor je deze eetmethode toepast.
  • Je borstvoeding blijft de belangrijkste voedselbron. Je zult zien dat je baby vanzelf meer zelfstandig gaat eten en minder bij jou komt drinken. Ook als je kind flesvoeding krijgt, kun je de Rapley-methode gebruiken om voedsel te introduceren. In dat geval kun je je kind tussendoor iets anders te drinken geven, want flesvoeding kun je niet onbeperkt geven.
Rapley methode
Getty Images

De voor- en nadelen van de Rapley-methode

Voordelen

  • Er wordt beweerd dat kinderen die leren eten met de Rapley-methode, later beter met de pot mee-eten en meer verschillende soorten groenten lusten.
  • Je baby leert vroeg kauwen en ontwikkelt zijn kaakspieren.
  • Het bespaart je werk: je hoeft niet apart voor je baby te koken en te pureren. En je hoeft hem ook niet met een lepel eten te geven.
  • Je baby wordt zelfstandiger en krijgt zelfvertrouwen.

Nadelen

  • Je baby kan zich makkelijker verslikken, omdat hij grotere stukken eten binnenkrijgt. Verslikken kun je herkennen als je baby gaat kokhalzen. Het is altijd verstandig – ook als je gepureerd eten geeft – om je kind tijdens het eten goed in de gaten te houden. Kokhalzen hoort erbij en ook hier leert je kindje oplossingsgericht handelen. Gris dus niet meteen het eten vanuit de mond.
  • Je weet niet precies hoeveel je kindje werkelijk eet. Indien je borstvoeding op vraag geeft, weet je natuurlijk wel dat je kindje alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Het eetmoment duurt langer. Het kan best verleidelijk zijn hierdoor snel over te schakelen op gepureerde voeding dat met de lepel gegeven wordt.
  • Het kan een behoorlijke kliederboel worden, doordat je kind met eten experimenteert. Denk aan gooien, knijpen en uitspugen van eten. Een slabbetje met een speciaal opvangbakje kan handig zijn. Of zet de kinderstoel op een oud laken, als je kind echt een enthousiaste kliederaar blijkt te zijn.

Conclusie:

Geprakte of gepureerde voeding versus voeding in vaste stukken? Er is onvoldoende bewijs dat het ene beter is dan het andere. Doen waar je jezelf goed bij voelt als mama en uittesten, is dus de boodschap!

Welke producten gebruik je?

Groenten en fruit zijn zeer geschikte voedingsmiddelen voor je baby om mee te experimenteren. Ze hebben verschillende kleuren en geuren en zijn verschillend van textuur. De volgende groente- en fruitsoorten mag je je baby vanaf zes maanden aanbieden:

Groenten

  • Aardappel
  • Andijvie*
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Doperwten
  • Snijboon
  • Wortel
  • Spinazie*
  • Komkommer
  • Pompoen
  • Rode biet*

*Dit zijn nitraatrijke groenten. Geef je kind dit niet vaker dan twee keer per week.

Fruit

  • Abrikoos
  • Perzik
  • Appel
  • Banaan
  • Pruim
  • Avocado
  • Mango
  • Meloen
  • Peer

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here