
Joepie! Kinderen voor Kinderen is terug!
Ruim 30 jaar na hits als “Op een onbewoond eiland” en “Ik word miljonair” scoort het koor Kinderen voor Kinderen met miljoenen views op YouTube. Over een comeback gesproken!
Na jaren vol hits begon het koor rond 2000 in de versukkeling te raken. Maar de kansen zijn volledig gekeerd. Op YouTube heeft Kinderen voor Kinderen nu meer dan 250.000 volgers, de filmpjes zijn miljoenen keren bekeken, de afgelopen vijf jaar belandden de cd’s steevast in de top van best verkochte albums.
Kinderboekenweek
Kinderen voor Kinderen haakte aan bij de Kinderboekenweek en belandde zo op duizenden basisscholen met themaliedjes als Hallo wereld en Gruwelijk eng. Vervolgens haakte het koor aan bij de Koningsspelen, de jaarlijkse sportdag rond Koningsdag. Ook die hits (Hupsakee!, Energie) scoorden goed. Over een staaltje slimme marketing gesproken
Sociale media
Sociale media brachten de populariteit in een stroomversnelling. Vlogger Bram de Wijs maakt filmpjes over de jonge zangers, kijkt mee achter de schermen en laat liveconcerten zien. ,,Het is uitgegroeid tot een internetimperium. Wat je nu op YouTube zet, brengt iets teweeg”, merkt de populaire vlogen op.
Toch is het succes van Kinderen voor Kinderen niet alleen te verklaren door de verbeterde marketing. De liedjes slaan óók aan. Kinderen mogen nog steeds onderwerpen aandragen. De rode draad is sinds de jaren 80 praktisch dezelfde: pesten, school, liefde, armoede, wereldproblemen zoals milieu. Er komen ook nieuwe thema’s bij, zoals mobiele telefoons en vechtscheidingen.
Pure nostalgie
Wat natuurlijk meehelpt: voor de ouders en de opa’s en oma’s van nu is Kinderen voor Kinderen pure nostalgie. Zij vinden het maar wát leuk om met hun eigen kinderen of kleinkinderen meet te zingen en te dansen.
Welk nummer van Kinderen voor Kinderen is jouw favoriet?
Bron: www.ad.nl