Verschillende houdingen tijdens de arbeid en bevalling

Bevallen houdingen
Eens je weeën goed gestart zijn, kan je best zoveel mogelijk in beweging blijven. Verschillende houdingen kunnen je arbeid bevorderen. Een aangepaste houding en de juiste ademhaling helpen je zo goed mogelijk om je weeën op te vangen. Welke houdingen zijn er?

Dankzij de aangepaste houding en juiste ademhaling creëer je minder spanning en hoe meer je kunt relaxeren, hoe beter je hormonen hun werk kunnen doen. Je houding tijdens de arbeid en bevalling heeft een grote invloed op je comfort, de ontsluiting en de geboorte van de baby. Zoek daarom een houding die goed aanvoelt. Verander geregeld van houding: dit bevordert de indaling van de baby en helpt bij de ontspanning van je bekkenbodem. Bij een goede houding worden de weeën en de perskrachten in de best mogelijke richting gebundeld en gaat er weinig kracht verloren.

Zijligging is een goede rusthouding tussen de contracties in. Alle gewrichten zijn ondersteund, zodat je volledig kunt ontspannen.

Zitten laat toe om je beter te concentreren op je ademhaling. Je kunt zitten op een stoel, in bed of op een zitbal. Ook het toilet is een goede plaats om tot rust te komen.

Op armen en knieën steunen brengt verlichting bij ruglast. De houding laat toe om te ontspannen tijdens de contracties.

Rondlopen voelt vaak het meest comfortabel bij hevige arbeid en felle weeën.

– Tijdens het laatste deel van je arbeid, als het moeilijker wordt om te ontspannen, kan een bad je verlichting geven. Zo gaat het laatste stukje tot aan de bevalling vaak sneller vooruit.

Je hoeft ook niet op je rug te bevallen: kies zelf je houding. Jij bepaalt in welke houding je straks je kindje op de wereld wilt zetten. Het is jouw bevalling. Als je je bevalhouding(en) zelf kiest, heb je meer controle. Dat voelt goed. Veel vrouwen kijken dan achteraf met een beter gevoel op hun bevalling terug.

Hou er wel rekening mee dat deze keuzes niet in elk ziekenhuis mogelijk zijn en ook niet elke gynaecoloog hiervoor open staat. Bij een thuisbevalling met je vroedvrouw is er veel mogelijk.

Praat er dus op voorhand over met je vroedvrouw of gynaecoloog.

Andere houdingen dan rugligging hebben allerlei voordelen:

  • Je kan de kracht veel beter opvangen
  • Persen gaat vaak makkelijker en duurt minder lang
  • Veel vrouwen ‘schamen’ zich minder in deze houdingen.
  • De kans op ingrijpen (zoals inknippen, vacuümpomp) is kleiner.

Informeer je op tijd tijdens workshops die meestal gegeven worden door vroedvrouwen. Zo ontdek je wat er allemaal mogelijk is: gehurkt, op handen en knieën, in zijlig, in bad…..Als je ziet wat er allemaal kan, kun je alvast bedenken
 wat jou fijn lijkt. Je kunt tijdens je bevalling natuurlijk ook nog veranderen van houding, zo vaak je wilt. Als jij je er maar goed bij voelt en goed bent voorbereid.

Hierbij zien jullie al verschillende mogelijkheden van houdingen tijdens de arbeid.

Zwanger bevalling