Hoe kom je in het schoolritme?

Door -
De zomervakantie is voor zowel kinderen als ouders een rustpunt. We gaan op reis, eten onze buikjes rond (maar vaak niet gezond), gaan laat slapen en spreken zoveel mogelijk af met vrienden. 

 

Dat betekent dat het zomerritme grondig verstoord zal worden. Hoe zorg je ervoor dat je kinderen en jij zich zonder al te veel problemen aanpassen ?
 
  • Op tijd naar bed!
    De nieuwe bedtijd geleidelijk maar zeker veranderen is dé gouden regel. Nog niet mee begonnen? Geen paniek. Start er ongeveer 10 dagen op voorhand mee en breng de kinderen elke keer zo’n kwartiertje vroeger naar bed. Hun ritme zal zich dan aangepast hebben voor de grote dag. Vergeet niet: tijdens je slaap groei je het meest. Het is zelfs aangewezen dat de allerkleinsten zeker 12 uur in hun bedje liggen dromen.
  • Minder TV, hogere concentratie
    Je bengels zijn waarschijnlijk verzot op de televisie in de woonkamer. Maar probeer de TV-tijd al een beetje te beperken aan het einde van de vakantie.
  • Vitamines
    Deze vitamine voorziet ons van calcium. Calcium zorgt op zijn beurt voor een goede groei, vooral bij kinderen. Hebben je kinderen extra vitamines nodig? Vraag raad aan de kinderarts.
    Volg ook op wanneer je kind (opnieuw) ingeënt moet worden (via de school of de huisarts).
  • Stress en de gevolgen ervan
    Wanneer kinderen effectief beginnen te beseffen dat het nieuwe schooljaar voor de deur staat, kan de nodige blijdschap en nieuwsgierigheid, maar ook stress en angst optreden. Daar kunnen symptomen mee gepaard gaan zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, onrustig slapen en soms zelfs hevige buikpijn. Onderschat deze 'kwaaltjes' niet. Probeer hem of haar gerust te stellen. Vertel over het weerzien van vriendjes.

Zelf nog tips? Post ze in een reactie op dit artikel!