Beeld: iStock

Tablet is geen meerwaarde voor ontwikkeling van je kind

Tablets maken tegenwoordig steevast deel uit van het gezin, want het is handig om de kinderen even bezig te houden of om ze te laten ontspannen. Maar in haar boek legt kinderpsychiater Lieve Swinnen uit dat die schermtijd eigenlijk geen meerwaarde biedt voor de ontwikkeling van je kind. Integendeel.

In het boek ‘#Help! Mijn kind leeft online‘ zeggen kinderpsychiater Lieve Swinnen en socialmedia-expert Stefaan Lammertyn dat je schermtijd best beperkt voor kinderen onder de twee jaar. Het gaat niet om het feit dat je kind televisie kijkt of op de tablet speelt, maar om de tijd die het passief voor een scherm doorbrengt.

Smartphone, TV of tablet is geen meerwaarde voor ontwikkeling

De ontwikkeling van je kind moet worden gestimuleerd op verschillende manieren. Van naar een scherm te kijken, leren ze weinig. Bovendien biedt een scherm weinig stimulatie voor de motorische ontwikkeling. Ook taalontwikkeling gaat beter wanneer er interactie is met een persoon, zoals bijvoorbeeld verhaaltjes die worden voorgelezen door de ouders.

Volgens Duitse professor en psychiater Manfred Spitzer worden kinderen die al vroeg worden geconfronteerd met tablets, televisie en smartphones op latere leeftijd ‘digiziek’, wat onder meer kan leiden tot concentratieproblemen. Ook de Franse dokter Anne-Lise Ducanda zorgde eerder al voor opschudding omdat ze vond dat er gelijkenissen waren tussen kinderen die veel met een scherm bezig zijn en kinderen met autisme.

Schermtijd op zich is niet nadelig

“Het is niet echt nadelig dat kinderen op een tablet spelen of naar televisie kijken, maar wat ze daardoor níét doen, dat is nadelig”, zo quoteert Lieve Swinnen neuropsychiater Theo Compernolle. “Schermtijd biedt geen meerwaarde.”

Volgens Serge Tisseron, de Franse collega van Swinnen, zijn er toch enkele meerwaarden van schermtijd voor kinderen. In een advies aan het Office de la Naissance et de l’Enfance (ONE), het equivalent van Kind & Gezin in Wallonië, zegt hij dat tablets zouden kunnen helpen bij het aanwakkeren van taalgevoel indien het gebruik van een scherm samen met een volwassene gebeurt.

Lieve Swinnen: “Hij zegt het dus eigenlijk ook. Het is niet het ding op zich dat de meerwaarde biedt. Het is de interactie met de volwassene waaruit het kind leert.” Bovendien is Tisseron ook voorstander van de 3/6/9/12-beeldschermregel, die tablet en tv onder de drie jaar zelfs volledig uitsluit. “Dat is mijn favoriete regel”, zegt Swinnen.

#Help! Mijn kind leeft online (Uitgeverij Van Halewyck) – €19,99 

Lees zeker ook:

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."