Te veel reclame is nefast voor kinderen

Onderzoek toont aan dat kinderen moeilijk of geen onderscheid kunnen maken tussen reclame en neutrale informatie.

Het is pas vanaf de leeftijd van 9 jaar dat ze reclame als dusdanig kunnen herkennen en inzien dat deze erop gericht is hen aan te zetten tot koopgedrag.

Herkenning is echter niet voldoende, pas vanaf 11 jaar wordt een kind kritisch naar de inhoud van reclame toe.
Onlangs pakte de Britse “The Children’s Society” uit met de resultaten van een uitgebreid onderzoek. Hieruit blijkt dat te sterke commerciële druk een negatieve invloed kan hebben op het psychisch welbevinden van kinderen.

Bij te grote druk kunnen ze depressief worden, ook al hebben ze alles wat ze maar kunnen willen, zoals de nieuwste games en de laatste merkkleding. Er is immers altijd nog veel meer dat zij niet en hun vriendjes wel bezitten.

De society stelt dat het verkopen van levensstijlen aan kinderen een kultuur van materiële concurrentie creëert, die op lange termijn nefast kan zijn voor de principes van het leven in gemeenschap en het principe van delen en samenwerken door volledig de nadruk te leggen op het materiële en de associatie met geluk.

Bron: http://news.bbc.co.uk/