Tips om beter te slapen tijdens je zwangerschap

Door -
Beeld: iStock
Goed slapen tijdens je zwangerschap kan al eens lastig zijn. Bovendien, hoe meer je buik groeit, hoe moeilijker het wordt. Wij geven je alvast enkele tips die je kunnen helpen om de slaap beter te vatten.

De meest voor de hand liggende verklaring voor de slaapproblemen later tijdens je zwangerschap is het feit dat je baby steeds groter wordt. Dus wordt het ook moeilijker om een aangename slaaphouding te vinden. Als je altijd op je rug of buik sliep, zal het minder evident zijn om plots op je zij te moeten gaan liggen.

Maar de groei van de foetus is niet de enige reden voor de moeilijkere slaap. Nogal wat mama’s in spe moeten vaker plassen (en daarvoor moet je nu eenmaal uit je bed). Anderen hebben dan weer last van krampen en pijn in de rug, nog anderen hebben last van hartkloppingen of kortademigheid of constipatie en zo voort en zo verder. En dan is er uiteraard de spanning rond de grote gebeurtenis die steeds dichterbij komt…

Enkele tips om de slaap te vatten

  • Sommige specialisten raden aan om al vroeg tijdens de zwangerschap te leren slapen in foetushouding (op de zij met de benen gebogen). Dat blijkt immers de meest makkelijke slaaphouding te zijn naarmate de zwangerschap vordert.
  • Men raadt ook aan om op je linkerzijde te slapen omdat de lever rechts ligt en je op die manier vermijdt dat de foetus op je lever komt te liggen. Slapen op de linkerzijde vermijdt ook druk op de blaas en de bloedvaten.
  • Je kunt ook met kussens werken (zoals speciale zwangerschapskussens) om een ideale slaaphouding te bekomen. Die zijn evenwel geen noodzaak: bewegen tijdens de slaap is natuurlijk en onvermijdelijk en later op je zwangerschap zal het draaien op je rug zo oncomfortabel zijn dat je vanzelf wel terug draait.
  • Verlucht je slaapkamer goed en draai de verwarming uit.
  • Vermijd koffie of thee voor je gaat slapen. Een kop warme melk met honing of kruidenthee bij een licht avondmaal kan wel helpen.
  • Een kleine wandeling voor het slapen kan wonderen doen.

Moeilijk slapen betekent natuurlijk ook vermoeid zijn. Neem nu niet al te veel hooi op je vork. Enkele tips om met die vermoeidheid om te gaan:

  • Door evenwichtig te eten kan je de vermoeidheid misschien niet voorkomen, maar voel je je wellicht beter.
  • Grote karweien kan je best tot na de eerste 3 maanden uitstellen. Ook verhuisplannen wachten beter tot de 4de of 5de maand.
  • Aanvaard hulp uit je omgeving. De toekomstige vader, een vriend of vriendin kunnen je immers heel wat werk uit handen nemen.
  • Maak geen afspraken die niet strikt noodzakelijk zijn. Door de grotere behoefte aan slaap, schakel je wellicht sowieso over naar een rustiger leven.
Lees ook: