De ideale slaaphouding voor een zwangere vrouw

Door -
Wanneer je zwanger bent, kan een goede nachtrust wel eens ver te zoeken zijn. Je bolle buik zit in de weg, de foetus is actief of je moet vaker naar het toilet. Toch is het belangrijk om voldoende te rusten. Maar welke slaaphouding is dan het meest aangeraden?

Slapen als zwangere vrouw

Ben jij zwanger en slaap je slecht? Dan moet je misschien eens een andere slaaphouding proberen. In het begin van je zwangerschap maakt het nog niet veel uit hoe je slaapt. Maar hoe verder je bent in je zwangerschap, hoe zwaarder je baarmoeder wordt en hoe meer druk er op de grote lichaamsader komt. Een te grote druk op deze ader zorgt voor een slechtere bloeddoorstroming in je onderlichaam wat kan leiden tot spataders, vochtophoping en aambeien. Je baarmoeder zal ook op je ruggenwervels gaan drukken waardoor je last kan hebben van rugpijn, een goede slaaphouding kan deze pijn verlichten.

De beste slaaphouding die je kan aannemen, ook als je niet zwanger bent of nog geen klachten hebt, is op je linkerzijde met je benen gebogen. Je kan dan best ook een kussen tussen je benen leggen. Door op je linkerzijde te liggen verminder je de druk op je blaas en bloedvaten en wordt de bloeddoorstroming naar je placenta verbeterd. Als je last hebt van maagzuur kan je net als bij kindjes met reflux, het hoofdeinde van je bed 10 tot 15 cm hoger zetten.

Wat je slaaphouding over je zegt

Er zijn heel wat verschillende slaaphoudingen die als zwangere vrouw comfortabel kunnen zijn. Elke slaaphouding heeft zijn voor-en nadelen en zegt iets over jouw persoonlijkheid. Dit zijn de meest voorkomende slaaphoudingen.

Foetushouding

Je slaapt als een foetus wanneer je op je zijde slaapt met opgetrokken benen en je gezicht naar beneden gericht, net als een foetus in de buik dus. Hoe verder je bent in je zwangerschap, hoe minder ver je je benen kan optrekken. Toch is deze slaaphouding de beste voor jouw én voor je baby. Door op je zij te slapen zorg je voor een betere bloeddoorstroming naar de placenta.
Als je een zijslaper bent, ben je kordaat en tegelijkertijd gevoelig en onzeker.

Semi-Foetaal

Bijna 50% van de mensen slaapt in een semi-foetale houding. Dit betekent dat je op je zij slaapt met je benen een beetje opgetrokken. Deze houding is populair omdat ze bescherming en warmte geeft maar  je toch ook toestaat om nog te bewegen.
Ben jij een semi-foetale slaper? Dan ben je een evenwichtig en zelfzeker persoon.

Rugslaper

Dit is misschien wel de populairste slaaphouding bij zwangere vrouwen. Maar vrouwen die last hebben van rugpijn tijdens de zwangerschap doen dit beter niet. Door op je rug te slapen drukt het gewicht van je zwangere buik op je ruggenwervels en ingewanden. Door deze druk wordt je bloedsomloop, ademhaling en spijsvertering verstoord. Niet echt aan te raden als je goed wilt slapen.
Als rugslaper heb je een sterk karakter met veel zelfvertrouwen, je bent ook een open en vrijgevig persoon.

Buikslaper

In deze houding slaap je op je buik met je armen op je kussen en je hoofd opzij gericht.
Op je buik slapen is de minst comfortabele houding tijdens de zwangerschap. In de eerste weken lukt het nog wel maar vanaf dat je buik begint te groeien is het niet echt aan te raden. Op je buik slapen kan ook leiden tot nek- en hoofdpijn. Een buikslaper is een persoon die houdt van gezelschap en sociaal contact. Als je op je buik slaapt toont dit ook aan dat je weinig zelfvertrouwen hebt en dit kan leiden tot faalangst. Je neemt graag zelf de touwtjes in handen.

 

In welke houding slaap jij het beste? Laat het ons zeker weten!