Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Tips om bekkenproblemen te voorkomen

Je bekken krijgt het zwaar te verduren tijdens je zwangerschap. Heel wat vrouwen krijgen dan ook te maken met bekkenproblemen. Gelukkig kan je er ook wat aan doen om deze te voorkomen of te verminderen.

Na een drukke dag last van pijn? Wellicht heb je je bekken overbelast. Meestal trekt de pijn wel weer weg. Maar blijft deze tijdens je zwangerschap aanhouden, dan neem je best contact op met je huisarts of gynaecoloog om na te gaan wat de oorzaak is.

Bekkenklachten voorkomen

De volgende tips kunnen helpen om bekkenproblemen te voorkomen of te verminderen:
• Te lang zitten, lopen of staan kan voor een overbelasting zorgen. Maar alleen maar liggen en zitten is ook niet goed want dit verzwakt je spieren. Wissel dus rust en beweging voldoende af.
• Sporten is een must en gezond, maar pas tijdens je zwangerschap wel je activiteiten aan. Kies liever voor een veilige, rustige sport dan voor een intensieve, zware sport.
• Let op je gewicht. Gemiddeld komen vrouwen 10 tot 12 kilo aan tijdens de zwangerschap.
• Let goed op je houding, zowel zittend als rechtstaand.
• Kies voor comfortabele schoenen (eventueel met een lage hak van maximum 3 cm) als je veel moet lopen.

Blijf bewegen

Tijdens je zwangerschap kan je in principe elke sport blijven uitoefenen. Tenminste als deze niet gevaarlijk is voor je baby of te zwaar is voor je lichaam. Karate en boksen doe je dus beter niet tijdens je zwangerschap.
Beoefen je een sport al lang en ben je goed getraind, dan kan je er eigenlijk net zo lang mee blijven doorgaan als je wilt. Maar let toch op en wees voorzichtig. En luister altijd naar je lichaam! Voor je pijn of heb je een kramp, stop er dan mee.
Deed je niet aan sport voor je zwangerschap? Kies er dan nu voor om onder begeleiding te gaan bewegen. Een kinesist kan je hierbij zeker helpen.

Lees ook: