© opgroeien.be

Campagne zoekt nieuwe pleeggezinnen voor baby’s die in het ziekenhuis verblijven

Door Celine Werner

In 2023 moesten 82 baby’s wachten op een pleeggezin in een ziekenhuis, soms wekenlang. Het agentschap Opgroeien en Pleegzorg Vlaanderen lanceren nu samen een campagne om nieuwe pleeggezinnen te werven die de zorg voor een baby willen opnemen: in crisissituaties, maar ook voor langere tijd.

De jeugdhulp staat stevig onder druk. Door een scherpe stijging van het aantal onveilige thuissituaties is de zoektocht naar geschikte plekken voor kinderen die niet meer thuis kunnen blijven wonen, een immense uitdaging. “Dat betekent dat kinderen soms vanuit een crisissituatie op een plek terechtkomen waar ze veilig zijn, maar waar ze niet altijd de geschikte hulp vinden die ze nodig hebben” schetst Niels Heselmans, woordvoerder van het agentschap Opgroeien.

“De eerste 11 maanden van 2023 kwamen daardoor al 82 baby’s tussen 0 en 1 jaar terecht in het ziekenhuis, wachtend op een pleeggezin. Vorig jaar lag dat aantal een pak lager: over een volledig jaar werden toen 48 baby’s in een ziekenhuis opgevangen. Bovendien duurt het in sommige gevallen weken voor er een oplossing gevonden wordt. In totaal belandden 147 kinderen en jongeren het afgelopen jaar via een sociale opname in een ziekenhuis, waarvan 103 baby’s en peuters in de cruciale leeftijdsfase tussen 0 en 3 jaar. Jonge kinderen die nood hebben aan rust, stabiliteit en warmte om zich veilig te kunnen hechten.”

Oproep

Pleegzorg Vlaanderen trok afgelopen jaar al een aantal keer aan de alarmbel. “We merken dat de opvang van baby’s en peuters minder evident is voor kandidaat-pleeggezinnen” vertelt Jan Brocatus, woordvoerder van Pleegzorg Vlaanderen. “Ondanks een stijgend aantal hulpvragen binnen de jeugdhulp, bleef ook het aantal kandidaat-gezinnen op een infosessie stabiel: in 2021 waren dat er 1.370, dit jaar telden we 1.367 gezinnen. Toch zien we elke dag hoe pleeggezinnen een enorm verschil kunnen betekenen voor onder meer baby’s en peuters. Die eerste 1.000 dagen zijn zo cruciaal in het leven van een kind, onder meer als het gaat over veilige hechting, wat kinderen de rest van hun leven met zich mee dragen. Daarom willen we opnieuw iedereen in Vlaanderen massaal vragen om een engagement als pleeggezin te overwegen. Dat kan voor een korte periode zijn, bijvoorbeeld bij acute crisissituatie. Maar ook wanneer langdurige ondersteuning nodig is, kan een pleeggezin inspringen.”

© opgroeien.be

Campagne

Een opvallende campagne moet gezinnen over de streep trekken. “We zijn op enkele dagen van Kerst, één van de warmste momenten van het jaar” zegt Heselmans. “Tegelijk weten we dat er op dit moment heel wat kinderen nog wachten op een warme plek. Als het gaat over kinderen en jongeren, moeten we als samenleving allemaal samen onze verantwoordelijkheid nemen en ervoor zorgen dat we er met zijn allen zijn voor hen. Daarom prijkte er donderdag een paginagrote advertentie in enkele Vlaamse kranten. En ook op sociale media zetten we volop in om geïnteresseerden over de streep te trekken om zich in te schrijven voor een infosessie.

Als er de komende weken lijstjes met goede voornemens verschijnen, hopen we dat ‘pleeggezin worden’ daar bij heel wat gezinnen tussen staat. In de voorbereidingsfase en tijdens de screening kunnen gezinnen rekenen op de ondersteuning van pleegzorg om samen in te schatten op welke manier pleegzorg in hun leven past. Dat kan voor baby’s zijn, maar ook voor iets oudere kinderen, tieners, pubers of jonge vluchtelingen zoeken we nog gezinnen. Voor langere tijd, maar ook gewoon voor enkele weekends per maand.

Daarnaast lanceren we naar alle organisaties, bedrijven en mediahuizen met een groot hart voor kinderen de campagne ‘Deel je reclameruimte’ met de vraag om onze boodschap in de kijker te zetten op hun sociale media of om aangekochte reclameruimte aan pleegzorg te schenken. Zo hopen we nog heel wat geëngageerde kandidaat-pleeggezinnen te vinden.”

Ook lezen:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."