Circomotoriek: spelend bewegen maakt kinderen gelukkig
Hoe voed je kleuters op tot weerbare en gelukkige kinderen? En hoe leer je hen samen spelen en leven met anderen? Als je het Rika Taeymans vraagt, is het antwoord kort en bonding: al spelend en bewegend! De oprichtster van de allereerste Vlaamse circusschool en mede-auteur van het boek ‘Cirkomotoriek met kleuters’ geeft uitleg.
EERST… EEN STUKJE THEORIE
Samen met Laura Van Bouchout schreef Rika Taeymans het boek Circomotoriek met kleuters, een inspiratieboek met acrobatische spelen. Circomotoriek, wat moeten we ons daarbij voorstellen? En waarom zouden we in onze woonkamer circustoeren uithalen?
Rika Taeymans: “Circomotoriek is een verzameling van acrobatische partnerspelletjes voor kleuters. Om te spelen met mama of papa, met oudere kinderen, of met elkaar. De spelletjes zetten in op bewegingsplezier, lichaamscontact, zelfvertrouwen en samenwerking.
NIETS DAN VOORDELEN
Circomotoriek is:
- Mogelijk voor iedereen
- Qualitytime met je kinderen
- Samen bewegen
- Acrobatie
- Materiaal-arm
- Niet competitief
- Leren samenwerken
- Zelfvertrouwen opbouwen
- Anderen leren vertrouwen
- Actief
- Creatief en expressief
- Spelplezier
- Positief lichaamscontact
- Veilig je grenzen verleggen
- Je kind op een andere manier leren kennen
- Lenigheid, kracht, coördinatie, uithouding, lichaamsbeheersing
- Veilig leren bewegen en vallen
Elk spel bevat motorische én sociale prikkels en helpt kleuters om zich goed te voelen. Zowel in hun eigen vel als bij elkaar.
Met creatieve en fysieke relatiespelletjes zet circomotoriek in op:
- sociale vaardigheden
- motorische ontwikkeling
- creativiteit
Circomotoriek creëert zo kleuters met een gezonde dosis zelfvertrouwen, fijne samenwerkingskills en plezier in bewegen.
AL SPELEND EN BEWEGEND OP WEG NAAR GELUK
Rika Taeymans: “Hoe voed je kleuters op tot weerbare en gelukkige kinderen? En hoe leer je hen samen spelen en leven met anderen? Daar zijn evenveel antwoorden op als er ouders en opvoeders rondlopen. Vraag je het ons? Dan is dit het antwoord: al spelend en bewegend. Want spelen is voor kleuters de meest plezierige en begrijpelijke manier om te leren. Ze bewegen liever dan ze stilzitten en doen liever dan ze luisteren.
CIRCOMOTORIEK PRIKKELT DE SOCIALE VAARDIGHEIDEN
Rika Taeymans: “Het brein en lichaam van kleuters draait op volle toeren. Op korte tijd leren ze tellen, hun veters strikken, fietsen zonder hulp, slapen zonder pamper…. Maar een van de grootste uitdagingen in deze levensfase is om te leren samen spelen en leven met anderen. Zowel thuis als op school. Je kunt waarschijnlijk ontelbare manieren bedenken om je hersenen of fysieke spieren te trainen.
Maar je sociale spieren, hoe ontwikkel je die? Korte fantasierijke relatiespelletjes zijn daar een plezierige kapstok voor. Relatiespelen zijn dynamisch. Er wordt geduwd, getrokken, gemasseerd, gerold, gesprongen, geklommen… Al bewegend en spelend experimenteren met respect en vertrouwen is voor kleuters veel begrijpelijker dan opmerkingen te verwerken als ‘wees lief voor elkaar’. In plaats van een kind te vertellen om zacht om te gaan met anderen kun je het hem hier echt fysiek tonen en laten voelen. We zeggen het niet voor niets: al doende leert men.”
CIRCOMOTORIEK PRIKKELT JE MOTORIEK
Rika Taeymans: “Naast sociale groeiprikkels, zit circomotoriek boordevol motorische ontwikkelingskansen. Nagenoeg elk kind wordt geboren met een natuurlijke bewegingsdrang, stilzitten is voor veel van hen geen gemakkelijke opdracht. Het basisdoel van de spelen is in eerste instantie plezier maken. Door plezier centraal te stellen, willen we dit aangeboren en gezonde gevoel in stand houden dat bewegen altijd leuk is. Plezier primeert altijd op techniek. Faalangst, competitiedrang en prestatiedruk worden op deze manier de kop ingedrukt.
EEN STERKE BASIS
Rika Taeymans: “De partnerspelen in dit boek zijn een goede voorbereiding voor andere fysieke activiteiten zoals zwemmen, voetbal, dans, drama, acrobatie… Kinderen vatten deze groepsactiviteiten met meer vertrouwen aan als ze een zekere lichaamsbeheersing bezitten en zich zelfzeker voelen bij anderen. Circomotoriek is een basis van waaruit ze kunnen vertrekken om andere dingen te exploreren. Het gaat hier dus niet zozeer om het aanleren van één bepaalde vaardigheid of techniek, maar veeleer over het ontwikkelen van een breed scala aan sociale en motorische competenties.”
Rika Taeymans is van opleiding Master in Lichamelijke Opleiding en psychomotorisch therapeut. Ze studeerde aan de Londense Laban school voor danseducatie en -therapie. In 1992 richtte ze de allereerste Vlaamse circusschool ‘Cirkus in Beweging’ op. Daar ontwikkelde ze de spelvorm circomotoriek, een mix van acrobatie en de bewegingsleer van Veronica Sherborne. Ze specialiseerde zich in circuseducatie voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen. Je kunt bij haar ook terecht voor workshops. Meer info vind je hier.
Ook interessant over beweging voor kinderen:
- 5 tips om samen met je kind te bewegen
- Gelukkig zijn: waarom we het onze kinderen beter nu al aanleren
- 6 redenen om meer buiten te spelen
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!