Gemeenschapsschool
© getty images

School in de kijker: hoe werkt een gemeenschapsschool?

Heb jij een peutertje dat volgend schooljaar 2,5 jaar wordt? Dan sta je voor een grote stap en een al even grote keuze: een kleuterschool voor je instappertje. Welke scholen bestaan er allemaal, hoe werken ze, waar leggen ze hun accenten en vooral, hoe erg verschillen ze van elkaar? Wij zetten elke week een andere soort school in de kijker. We gaan in gesprek met een kenner en laten ouders aan het woord over hun ervaringen. Deze week: de gemeenschapsschool.

Hoe werkt een GO!-school?

Die vraag stelden we aan Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van de GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. Het GO!-netwerk telt een 1000-tal scholen, 39.000 leraren en 200.000 kinderen. GO! scholen delen een gemeenschappelijk pedagogisch project, maar hanteren wel elk een eigen aanpak. Raymonda: “Sommige scholen werken volgens een bepaalde methode, zoals Freinet of Dalton, heel wat scholen passen een klassiekere aanpak toe. Alle GO!-scholen houden rekening met de eigen context en leerlingenpopulatie, maar werken wel naar het zelfde doel toe: kwaliteitsvol onderwijs aanbieden en leerlingen laten ontplooien tot actieve burgers.”

De aanpak van een Gemeenschapsschool

Kwaliteitsvol onderwijs

Raymonda Verdyck: “We geven onze kinderen uiteraard in de eerste plaats kwaliteitsvol onderwijs. We werken op GO!-scholen rond verschillende pijlers, maar we willen ook dat alle kinderen de eindtermen halen.”

Neutraliteit

Raymonda Verdyck: “Een van die belangrijke pijlers is onze neutraliteit. En dan bedoel ik niet kleur- of smaakloos, maar net het tegendeel. Al onze scholen zijn enorm kleurrijk en divers. Op een GO!-school vertrekken we niet vanuit een bepaalde overtuiging, we zijn net de plek waar alle overtuigingen samenkomen. We omarmen die diversiteit en leren onze leerlingen om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan.  Daar hechten we superveel belang aan. Op onze scholen brengen we de wereld van morgen samen en daar gaan we heel actief mee aan de slag.”

Actief burgerschap

Ramonda Verdyck: “Actief burgerschap iets wat je in elke GO!-school zult terugvinden, op verschillende niveaus. We doen dit, uiteraard, door onze leerlingen kennis en kunde bij te brengen aan de hand van de vakken die we doceren. Maar er is meer. De hele schoolcultuur die we daarrond bouwen, is erop gericht om onze leerlingen bewust te maken van de rol die ze kunnen opnemen. We werken dag in dag uit aan respectvol met elkaar omgaan, we laten onze leerlingen participeren in leerlingenraden of we zetten milieuprojecten op, bijvoorbeeld.

Moderne toepassingen

Raymonda: “Gemeenschapsscholen gaan ook mee met hun tijd. We proberen ons constant te vernieuwen en aan te passen aan de wereld en noden van vandaag. En dat doen we op verschillende  manieren:

  • Leren op de werkvloer
    We zetten de schoolpoorten van onze school open. We leren al lang niet meer enkel binnen de schoolmuren. Heel wat scholen doen aan duaal leren, en werken samen met bedrijven.
  • Moderne technologieën
    We reiken onze leerkrachten ook heel wat technologieën aan. Het GO! ontwikkelt een digitale tool die leraren toelaat om veel sneller in beeld te krijgen waarmee sommige leerlingen worstelen en heel kort op de bal te spelen en hen gerichter te helpen.
  • Differentiëren
    In alle GO!-scholen wordt ook heel sterk ingezet op leerlingbegeleiding, ondersteuning en opvolging. We werken in al onze scholen meer en meer op maat en bieden heel wat gepersonaliseerd schoolwerk aan. In veel scholen staan leerkrachten ook samen voor een klas, teamteaching noemen we dat dan. We willen echt af van het idee dat een leerkracht helemaal alleen voor de klas staat. Op die manier kun je nooit voldoende aan de slag met de diversiteit in elke klas. Elke leerling is anders en we zoeken voortdurend naar manieren om hen op maat te begeleiden. We willen een voortdurende leergoesting creëren en samen met onze leerlingen ontdekken en samenwerken.

Elk talent telt

Raymonda: “We zetten ook heel erg in op de talentontwikkeling van onze leerlingen. Welke die ook zijn, met de handen, met het hoofd, elk talent is even waardevol. En daar gaan we  heel actief naar op zoek. We bieden elk kind optimale onderwijskansen, dat is ons DNA.”

Ouders vertellen

David en Nina KOZEN GO! basisschool De trampoline in Herzele voor hun kinderen Emile (bijna 8), Ilja (5) en Leona (3)

Hoe verliep jullie zoektocht naar een school?

Nina: “Die zoektocht verliep voor ons vrij eenvoudig. Herzele is niet groot en we groeiden hier zelf op, dus we kennen de scholen in de omgeving goed. Ik ben zelf ook een kind van het GO!-onderwijs en mijn ouders zijn beiden leerkrachten in een gemeenschapsschool. Onze oudste zoon is een rustig type en ik voelde dat hij toen een geborgen, geen al te grote school nodig had. En bij De Trampoline had ik meteen een goed gevoel.”

“We willen dat onze kinderen opgroeien in een omgeving met kinderen van een verschillende afkomst En dat ze weten dat de wereld veel rijker is dan hun eigen omgeving.”

Welke overwegingen maakte je tijdens je schoolkeuze?

Nina: “Mijn man en ik hadden ons tijdens onze zoektocht enkele voorwaarden vooropgesteld:

  • We wilden graag een school die dichtbij genoeg was, zodat we de kinderen makkelijk met de fiets zouden kunnen brengen en halen.
  • We wilden ons kind ook zelf de keuzevrijheid laten in de levensbeschouwelijke vakken. Een keuze die er bijvoorbeeld niet is in het katholiek onderwijs.
  • We vonden diversiteit is ook een belangrijk aspect. We willen dat onze kinderen opgroeien in een omgeving met kinderen van een verschillende afkomst en dat ze weten dat de wereld veel rijker is dan hun eigen omgeving.
  • En talen zijn voor ons heel belangrijk. Wij voeden onze kinderen tweetalig op. De kennis die je vergaart door in verschillende talen te kunnen lezen is enorm, en dat is een onderschat gegeven, maar niet in het GO!”

Bezocht je andere scholen?

Nina : “Wij bezochten ook een paar andere scholen in de buurt, maar de Trampoline sprong er voor ons echt uit. Wat ons bij enkele andere scholen een beetje stoorde, waren de verouderde en grote gebouwen. We vielen meteen voor deze kleinere, geborgen omgeving met mooie, open klassen en veel groen.”

“De toenmalige directrice heeft er zeker mee voor gezorgd dat onze kinderen in deze school ingeschreven zijn. Zij gaf de school een bepaalde warmte die ook nu nog nazindert.

Waarom koos je voor de GO! basisschool De Trampoline?

Nina : “De toenmalige directrice heeft er zeker mee voor gezorgd dat onze kinderen in deze school ingeschreven zijn. Zij gaf de school een bepaalde warmte die ook nu nog nazindert. Ze heeft veel moois achtergelaten. De scholengroep heeft grote plannen met De Trampoline, dat zie en voel je. Ze hebben een toekomstvisie waar ik mij volledig achter kan zetten. Ze halen inspiratie uit het methodeonderwijs en gaan aan de slag met nieuwe onderzoeken. Concreet werken ze onder andere met co-teaching, een kleutergroep met ‘nestjuffen’ en een grote focus op differentiatie … De school brengt ook rustpunten in voor de kinderen, er is een aangename tuin en ze lassen yogasessies in.”

“Ik voel dat hun leergierigheid aangewakkerd wordt en dat ze mooie sprongen maken in hun ontwikkeling. Wat kun je als ouder nog meer wensen?”

Sta je nog altijd achter je keuze ?

Nina: “Ik sta zeker nog achter mijn keuze. Ik geloof echt in het toekomstproject van het GO! En ook al ben ik het niet altijd eens met alle beslissingen, mijn kinderen komen gelukkig naar huis, ze voelen zich veilig in De Trampoline en dat is het allerbelangrijkste. Ik voel ook dat hun leergierigheid wordt aangewakkerd en dat ze mooie sprongen maken in hun ontwikkeling. Wat kun je als ouder nog meer wensen?”

HOE VIND IK EEN GO! SCHOOL IN MIJN BUURT?

Raymonda:” Op www.g-o.be vind je alle informatie over het GO! en kun je op zoek naar een school in jouw buurt. Klik dan zeker ook door naar de eigen website van die school. Daarop vind je alle informatie over het schooleigen project en de nodige contactgegevens.”

Meer weten over school?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."