Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
© Getty Images

Je post-partumlichaam weer graag zien: “Blijf even weg van ‘eerlijke’ Instagramposts”

Na je bevalling word je niet enkel gezegend met een wolk van een baby, maar ook met een volledig nieuw mama-lichaam. Op Instagram kun je niet naast de berichten kijken die stellen dat die slappe buik, striae en littekens helemaal oké zijn. Alleen heb je misschien de indruk dat veel van die ‘eerlijke’ foto’s toch niet helemaal op jouw lichaam lijken. Therapeute Vanessa Muyldermans begeleidt jonge mama’s en papa’s bij hun zoektocht in het prille ouderschap en geeft tips om jezelf te beschermen.

Slechts 5% toont eerlijke beelden

Een onderzoek van de Universiteit van Sydney bewijst dat dat ‘eerlijke’ op Instagram wel héél relatief is. De wetenschappers analyseerden zeshonderd foto’s met de hashtag #postpartumbody, over het lichaam na de bevalling dus. Wat bleek? Slechts 5 procent van de afbeeldingen toonden echte kenmerken van een postpartumlichaam, zoals striae (of striemen), een slappe buik, cellulitis, grote borsten of littekens van een keizersnede.

Bovendien bleek slechts 9 procent van de beelden vrouwen te tonen met overgewicht. De meeste foto’s waren van (opvallend) slanke vrouwen. Nochtans is de doorsnee vrouw in de vruchtbare leeftijd die vandaag aan kinderen begint iets zwaarder gebouwd. Maar liefst een derde van de vrouwen poseerde bovendien op een sportieve of ronduit seksuele manier, met gewichtjes in de handen of in strakke fitnesskleding. Conclusie? Eerder ‘picture perfect’ dan eerlijk.

Je lichaam weer aanvaarden: advies van de therapeut

Vanessa Muyldermans: “De cijfers uit dat onderzoek bewijzen eigenlijk wat we allemaal heel goed weten en toch staan we toe dat het invloed heeft op ons mentale welzijn. Een heel groot deel van die eerlijke foto’s zijn geënsceneerd. We weten dat en toch trappen we erin.

We weten dat foto’s op social media niet de realiteit zijn en toch beïnvloeden ze ons.

Wat kun je doen als je weet dat je er vatbaar voor bent?

Tijd geven

“Een lichaam na een zwangerschap en bevalling is een ander lichaam. Bij de ene zijn de verschillen groter dan bij de ander. Je moet dat lichaam na je bevalling opnieuw leren kennen én er weer van gaan houden. Dat is voor veel vrouwen niet gemakkelijk. Alles is zoeken na je bevalling.

“In de praktijk zie ik mama’s die aangeven dat ze dat lichaam (nog) niet zo goed kunnen aanvaarden. Het kan dan over striemen of extra kilo’s gaan. Maar ook simpelweg om het feit dat je nu het lichaam van een moeder hebt en niet meer van een jong meisje. Je durft misschien bepaalde kledij niet meer te dragen en je kunt ook anders reageren op bepaalde seksuele stimuli. Het vraagt tijd om daaraan te wennen.

Instagram is geen verplichting

“Je moet je kindje leren kennen, je slaap en relatie met je partner zien er helemaal anders uit en door hormonale veranderingen ben je extra kwetsbaar op dat moment. Voel je jezelf wegglijden in negatieve gevoelens rond je postpartumlichaam? Dan raad ik soms aan om even weg te blijven van sociale media zoals Instagram.”

“Wil je echt dat perfecte lichaam? Wees dan realistisch: je zult er keihard voor moeten trainen. Op zich is dat een prima keuze, maar daarnaast bestaan er nog zoveel andere keuzes. Een baby vraagt nu eenmaal heel veel tijd en energie. Die tijd en energie niet kunnen besteden aan heel intensief sporten en diëten is helemaal oké.”

Je baby vraagt tijd en energie. Dat je die niet kunt besteden aan intensief sporten is helemaal oké

Je bent niet alleen

“Op een bepaald moment moet die onvrede met hoe je eruitziet wel zakken. Veel (online) magazines en écht eerlijke momfluencers, zoals Uwe Porters, rond body positivity helpen je wel om duidelijk te maken dat je niet alleen bent met je striemen, littekens, kleinere boezem en groter buikje. Weten dat veel van je vriendinnen precies hetzelfde doormaken en daar met hen over praten, kan ook heel veel doen.

“Blijft het echt hangen? Dan zoek je best hulp. Je kunt als je dat wilt ook kiezen voor een correctie van je buik, borsten of vagina na een volledige ruptuur bijvoorbeeld. Maar weet wel dat die body positivity terugvinden daardoor niet meteen zal lukken. Zoals gezegd: een mama-lichaam omarmen, vraagt ook een proces van aanvaarding en dat zit in je hoofd.

Pinterest perfect hoeft echt niet

“Een laatste valstrik: voel je nooit verplicht om gelijk wat te delen op sociale media. Ben jij helemaal niet zo body positive na je bevalling, dan is dat oké. Het gaat niet alleen om dat mama-lichaam. Ik zie jonge mama’s die overstuur zijn omdat hun woonkamer en babykamer er niet bepaald pinterest perfect uitzien die eerste weken en maanden. Of omdat het met hun veeleisende baby niet lukt om meteen mooi opgemaakt met vriendinnen in een hippe lunchbar te gaan zitten.

Ergens weet je dat die andere jonge mama’s ook door een heel intense en zware periode gaan. Maar op een of andere manier vergeten we dat allemaal wanneer we scrollen (en dat doe je nu eenmaal vaak tijdens je moederschapsrust). Daarom herhaal ik: Dit. Moet. Niet. Even detoxen van Instagram is echt een goed idee als je erdoor blijft twijfelen aan jezelf.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content