Meer kinderen hebben het nu moeilijk in coronatijden: hulporganisaties werken samen

Door -
kinderen onveilig corona
© Awel
We blijven met z’n allen noodgedwongen in ons kot en proberen er het beste van te maken. Voor velen onder ons lukt dat aardig. Maar niet voor iedereen. Heel wat kinderen en jongeren voelen zich thuis niet of onvoldoende veilig, of worden zelfs met geweld geconfronteerd. Kinder- en jongerenhulplijnen slaan daarom de handen in elkaar en zorgen voor een sterk vangnet met een duidelijke eerste lijn: Awel.

Meer en nieuwe vragen bij de kinderen- en jongerencontactlijnen

Awel krijgt tijdens deze coronacrisis te maken met een nieuw soort vragen en verhalen: van kinderen en jongeren die zich thuis niet of onvoldoende veilig voelen of zelfs met geweld geconfronteerd worden.  “Over een aantal kinderen maken we ons nu extra zorgen omdat ze geïsoleerd raken in onveilige situaties”, vertelt Tim Stroobants, directeur Vlaamse Expertisecentrum Kindermishandeling.

De gesprekken met Awel gaan vaak over het psychologische effect van de coronamaatregelen. Angst is een vaak terugkerend thema, vooral onder invloed van het nieuws: toen het overlijden van het meisje van 12 bekend raakte, kwamen er opnieuw meer vragen binnen over angst voor het virus. `

Een tweede groep oproepen, die dan weer binnenkomen bij nupraatikerover.be, gaat vooral over geweld, verwaarlozing en seksueel misbruik bij kinderen en jongeren. De coronamaatregelen isoleren ook jongeren nog meer, en voor een aantal onder hen neemt de onveiligheid toe, aangezien kindermishandeling, inclusief seksueel misbruik, zich meestal afspeelt binnen het gezin.

Iedereen steekt een tandje bij

Om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren met problemen ook in deze periode een veilig vangnet vinden, worden er nu extra inspanningen gedaan. Op de populaire chat van Awel wordt bijvoorbeeld extra mankracht ingezet om wachttijden te verkorten. “Het engagement van onze vrijwilligers is enorm”, vertelt Sibille Declercq, coördinator van Awel. “Een mail wordt nu zeker binnen de 24 uur beantwoord en zeer veel vrijwilligers plannen extra permanenties in.”

Verder bekeek Awel ook mogelijkheden om de telefoon en de e-mail voor jongeren laagdrempeliger te maken. Een telefoongesprek werkt bijvoorbeeld erg verbindend, omdat je elkaar hoort, en een e-mail schrijven daagt je positief uit om je gedachten te structureren.

Ook nupraatikerover.be heeft zijn openingsuren drastisch uitgebreid, tot 15 uur extra per week intussen.

Verontrustende vragen of verhalen kunnen worden doorgespeeld naar gespecialiseerde hulp

Maar dat is niet alles: om het zo laagdrempelig mogelijk te houden, slaan verschillende jongerenhulplijnen (Awel, Vlaams Expertisecentrum voor Kindermishandeling, Nupraatikerover.be, Child Focus, Agentschap Opgroeien en WAT WAT) nu de handen in elkaar en gaan ze nauw samenwerken.

Awel wordt daarbij als het eerste contact in het hulpverleningstraject naar voren geschoven. “Zo blijft het voor kinderen eenvoudig. We willen hen niet verwarren met een waslijst aan hulplijnen”, vertelt Sibille Declercq nog.
Vanuit Awel kunnen kinderen en jongeren dan meteen doorverwezen worden naar collega-hulplijnen of gespecialiseerde hulp als dat nodig is. Ofwel wordt door medewerkers van Awel zelf de gepaste ondersteuning geboden. Zo moeten kinderen en jongeren zelf niet zoeken naar waar ze het best geholpen worden.

Samen met andere hulplijnen kreeg Awel van de Vlaamse regering extra middelen om hun werking in deze cruciale periode uit te breiden en de capaciteit op te trekken.

Bekijk de campagne van Awel, het Vlaams Expertisecentrum voor Kindermishandeling, Nupraatikerover.be, Child Focus, Agentschap Opgroeien en WAT WAT

MEER LEZEN OVER OUDERSCHAP TIJDENS CORONA?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here