Redactrice Sara leest: ‘Hoogbegaafd. Als je kind (g)een Einstein is’ van Tessa Kieboom
Zien dat je kind dat zich niet goed in zijn vel voelt is verschrikkelijk als ouder. Als het ergens vastloopt, zoek je hulp, maar ook je verdiepen in de thematiek via boeken kan helpen om meer inzicht te krijgen. Zo was het boek van Tessa Kieboom ‘Hoogbegaafd. Als je kind (g)een Einstein is’ een ware eyeopener. Een must-read voor alle ouders van hoogbegaafde kinderen!
Niet alle hoogbegaafden zijn een Einstein
Veel mensen denken bij hoogbegaafde kinderen nog steeds aan een Einstein die uitzonderlijk goed is in wiskunde en in zijn vrije tijd ook op hoog niveau viool of piano speelt. Je mag wel blij zijn met zo’n slim kind voor wie alles vanzelf lijkt te gaan, denken ze dan. Als ik zeg dat mijn kind het op school helemaal niet leuk vindt en bovendien regelmatig onvoldoendes haalt, krijg ik vreemde blikken. “Dan is je kind vast niet hoogbegaafd en moet hij maar wat beter zijn best doen”. Ook de leerkrachten zien geen hoogbegaafd kind als ze naar de resultaten kijken en hebben hun twijfels bij de resultaten van een eerder intelligentie-onderzoek. “Je kunt je kind best eens opnieuw laten testen”, zeggen ze dan.
Gelukkig zijn er specialisten die wel de juiste conclusies trekken en begrijpen waar het fout loopt, zoals onder meer Kathleen Venderickx en Tessa Kieboom van Exentra. Als ze hun expertise delen in een duidelijk en laagdrempelig boek, word ik al helemaal blij. Wil je meer weten over wat hoogbegaafdheid werkelijk inhoudt, dan is dit een fijn begin. Het wordt op een heldere manier beschreven en verduidelijkt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Als ouder van een hoogbegaafd kind geeft het niet enkel inzicht, maar vooral ook erg veel (h)erkenning.
Zo is een kind dat de les stoort of discussies aangaat met leerkrachten niet noodzakelijk vervelend of opstandig. Heb je er al eens aan gedacht dat hij op zijn honger blijft zitten? Dat het kind zich niet begrepen voelt? Een kind dat onvoldoendes haalt op school, maar thuis een enorme interesse toont in bepaalde onderwerpen en zich hier wel ten volle voor inzet, is dat niet vreemd?
Hoogbegaafd en topsport
Het wordt tijd dat er anders gedacht wordt over hoogbegaafdheid. In het boek wordt ook regelmatig de link gelegd met topsport en vooral het verschil in aanpak. Die vergelijking maakt het ook voor mensen zonder al te veel ervaring in de materie een stuk begrijpelijker. Iemand die potentieel en talent heeft om goed te worden in een bepaalde sport, krijgt alle ondersteuning en begeleiding die hij nodig heeft.
‘Voor Kim Clijsters werden tegenspelers gezocht die haar naar een hoger niveau konden brengen’ staat te lezen in het boek, en dat klinkt voor ons allemaal erg logisch. Terwijl kinderen die cognitief sterker zijn en sneller denken meestal toch bij hun leeftijdsgenootjes blijven zitten. Ze moeten zich in stilte bezighouden en vooral geen vervelend gedrag vertonen. Ik zou eens willen weten wat er met Kim gebeurd zou zijn mocht zij braaf het traject van haar leeftijdsgenoten hebben gevolgd.
Vastlopen in het regulier onderwijs
Onze kinderen hadden het makkelijk in het lager onderwijs. Alles leek wel vanzelf te gaan. Gewoon een beetje je hoofd erbij houden in de klas was voldoende om erdoor te fietsen. Maar… daardoor leert je kind niet hoe het moet leren. En leert het ook niet dat het oké is om te falen.
Dat moet wel mislopen. En dat doet het dan ook, hier in de middelbare school. Niet weten hoe je moet studeren, een onvoldoende halen en een zelfbeeld dat helemaal instort. “Ben ik dan toch niet slim?”, denken ze dan. Ze besluiten om liever niets te doen en te falen dan er enige moeite in te stoppen. Want als ze niets doen is het logisch dat ze een onvoldoende halen, toch?
Dan is er bovendien tijd om zich bezig te houden met hun echte interesses. Hier in huis is dat computers in elkaar knutselen of werkelijk alles te weten willen komen over de oorlog in Oekraïne, iets waar hij zich enorm veel zorgen over maakt.
Dat brein dat nooit stopt met denken, een kind dat zich vaak zorgen maakt en een hoofd en lichaam die moeilijk rust vinden. En daarbovenop dat grote rechtvaardigheidsgevoel. In tijden van een pandemie of een oorlog blijkt dat extra uitdagend.
Een hoogbegaafd kind ìs ook een behoorlijke uitdaging. Niet enkel voor de ouders, maar ook voor leerkrachten op school. Dit boek is een openbaring voor wie meer inzicht en vooral erkenning wilt krijgen en af wil van het stereotiepe beeld. Heb je echter een hoogbegaafd kind in huis of in de klas, dan is een persoonlijke vorm van begeleiding vaak noodzakelijk.
Het boek kost 20 euro en is verkrijgbaar via Exentra of in je boekhandel.
Meer lezen over hoogbegaafdheid?
- Hoogbegaafdheid bij kinderen: een vloek of een zegen?
- Hoogbegaafdheid: “Heb oog voor de onderpresteerders!”
- Hoogbegaafdheid in de klas: “Het zijn niet de bollebozen die altijd een goed rapport hebben”
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!