Ontwikkelingspsycholoog roept op om kinderen niet te vroeg te leren lezen en schrijven
De Nederlandse ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet heeft een nieuw boek uit. Het heet ‘Naar school. Psychologie van 3 tot 8’ en vertelt in detail welke veranderingen en processen er zich bij kinderen van die leeftijd allemaal voltrekken.
Kinderen niet te vroeg leren lezen en schrijven
Een van de vaststellingen van Vervaet, die daarmee meteen diverse media haalde, is dat kinderen die te vroeg leren lezen en schrijven met dyslexie kunnen te maken krijgen.
Dyslexie (in de volksmond ook wel lees- of woordblindheid genoemd) is een paraplubegrip voor een reeks problemen die te maken hebben met de geschreven taal.
Vervaet pleit er dan ook voor om niet te vroeg te starten met de kinderen te leren lezen en schrijven. Hij heeft het over de leeftijd van zeseneenhalf jaar.
Eerst, aldus Vervaet, moeten de kinderen een paar andere ontwikkelingsstadia hebben doorlopen.
Je vindt een inhoudstabel (en korte samenvattingen), evenals besprekingen en bestelgegevens over het boek op de website van Stichting Histos, een organisatie die door Vervaet werd opgestart.
Je surft daartoe naar hier.
Uit het archief: juni 2007