Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Shutterstock

Oefeningen om de bevalling op te wekken

Tegen het einde van de zwangerschap vinden veel vrouwen dat het welletjes is geweest en dat de baby nu wel mag komen. Bestaan er oefeningen om de bevalling op te wekken?

Een kwestie van hormonen

Eerst en vooral is het belangrijk te onthouden dat je baby echt komt wanneer die wil komen. Er bestaan zeker tips en enkele (niet bewezen) oefeningen om de bevalling op te wekken, maar meestal is het gewoon geduld hebben tot je spruit er klaar voor is.

Wat wél bewezen is, is dat het gelukshormoon oxytocine een stimulerende werking heeft op je baarmoeder en cortisol (het stresshormoon) net een remmende werking heeft. De gouden tip om de bevalling op te wekken? Dingen doen waar je gelukkig van wordt!

Dat is natuurlijk niet eenvoudig, want als je overtijd gaat, wordt er vaak al over inleiden gesproken na x aantal dagen voorbij die veertig weken. Dat voelt voor veel vrouwen een beetje als een deadline… Wat voor stress zorgt. Of onderstaande oefeningen om de bevalling op te wekken echt werken? Dat weten we niet, maar ze leiden je wel even af van dat spannende moment dat er sowieso binnenkort aankomt.

Oefeningen om de bevalling op te wekken

1. Seks

Een orgasme zorgt voor een oxytocine-bom in het lichaam. Zeker het proberen waard, al moet je met die dikke buik in de weg natuurlijk creatief omspringen.

2. Wandelen

Een dagelijkse wandeling is goed voor je conditie. Fit zijn heeft sowieso een positieve invloed op het verloop van je bevalling. Bovendien voelen veel mensen zich gelukkiger door te bewegen. Laat die gelukshormonen dus maar komen!

3. Yoga

In veel vroedvrouwenpraktijken kun je zwangerschapsyoga volgen. Door de oefeningen die je daar leerde te herhalen, kun je je eigen stressniveau behoorlijk doen dalen. Enkel positieve gevolgen dus.

4. Squats

Door squats te doen, verbreed je je bekken, wat op zich al een goede voorbereiding is op de bevalling. Je maakt spieren en ligamenten losser, wat de indaling van je baby bevordert. Let wel: dat wil zeker niet zeggen dat het de bevalling opwekt. Een volledig ingedaalde baby kan nog tot 42 weken blijven zitten waar hij zit. En andersom, een niet ingedaalde baby kan een uur later geboren worden.

5. Fitnessbal

Fitnessinstructeurs raden aan om tijdens het laatste trimester veel oefeningen te doen op een fitnessbal. Door rustig met je bekken over de bal te rollen, help je de rug- en heupspieren ontspannen. Deze bewegingen bevorderen opnieuw het indalen.

6. Een deugddoende (voet)massage

Eerder een oefening voor je partner dan voor jou, maar wel een effectieve manier om helemaal te ontspannen is een voetmassage. Relax… Wat komen moet, komt toch.

Met dank aan Lena Van Bunderen en Liesl Ost van Vroedvrouwen Wonderbaarlijk voor de duiding.

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content