Hoe kun je je menstruatie opwekken?

@iStock
Kun je je menstruatie opwekken en zo ja, waarom zou je en hoe kun je dit het beste doen?

Waarom?

Als je op vakantie gaat, een leuk feest hebt of een belangrijke date wil je je menstruatie misschien eerder opwekken, zodat dit beter in je planning past. Misschien ben je bang dat je zwanger bent en wil je het bewijs dat het niet zo is.

Je kunt moeilijk met een vingerknip bepalen wanneer het tijd is voor je menstruatie, maar bepaalde veranderingen in je levensstijl zoals het verminderen van stress, het eten van vitamine C en het gebruik van bepaalde kruiden kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie op gang komt.

Menstruatie opwekken met medicijnen

Wanneer je ongesteldheid één tot enkele dagen op zich laat wachten, kun je een aspirine nemen. Duurt het nog langer? Ga dan met je verhaal naar je huisarts.

Menstruatie opwekken met voeding

Ja, je kunt je menstruatieproces dus écht opwekken met voeding. Er zijn verschillende voedingsmiddelen die hieraan bijdragen, al zal je zien dat het ene voedingsmiddel beter voor je werkt dan het andere. Probeer daarom uit wat het beste voor jou werkt.

  • (Verse) gemberthee
  • Selderij
  • Wortels
  • Vitamine C: veel paprika’s, kiwi’s, citrusvruchten, broccoli en tomaten te eten. Drankjes zoals cranberrysap en peterseliethee bevatten ook veel vitamine C.
  • Kruiden: Veel kruiden worden al eeuwenlang gebruikt als menstruatie-opwekkende middelen. Mensen denken vaak dat kruiden ongevaarlijk zijn, maar ze kunnen net zulke sterke bijwerkingen hebben als medicijnen. Als je kruiden wilt gebruiken om je menstruatie op gang te helpen, kun je het beste eerst met je huisarts praten.

Menstruatie opwekken met warmte

Misschien wel de makkelijkste methode die helpt bij het opwekken van je menstruatie is een warme omgevingstemperatuur. Waarom? Bij het versnellen van menstruatie is de warmte een belangrijke prikkel. Leg bijvoorbeeld een warm kompres op je buik of ga in een heerlijk warm bad liggen.

Menstruatie opwekken door je levensstijl aan te passen

Rust en ontspan. Extreme stress kan je menstruatie vertragen. Stress verandert de functie van je hypothalamus, het deel van de hersenen dat je hormonen reguleert en de menstruatie op gang brengt. Als je denkt dat stress de oorzaak is van je late menstruatie, neem dan maatregelen om bronnen van spanning in je leven te verminderen. Zeg sociale verplichtingen waar je gestrest door raakt af. Neem wat tijd voor jezelf.

Zorg voor een gezond gewicht. Als je een eetstoornis hebt, zoals anorexia of boulimia, zoek dan onmiddellijk hulp. Deze stoornissen zijn erg moeilijk zelf te overwinnen. Naast het feit dat het je menstruele cyclus verstoort, kunnen deze aandoeningen andere gezondheidsproblemen op de lange termijn veroorzaken.

Sport niet te veel. Veel atleten die elke dag sporten merken dat ze menstruaties overslaan. Te veel trainen kan leiden tot verlaagde oestrogeenwaarden in het lichaam, waardoor je niet meer ongesteld wordt.

Extra tip

Zonlicht! Een tekort aan vitamine D kan een trage bijschildklier veroorzaken, en dat heeft direct effect op de sekshormonen, zoals oestrogeen. Recent onderzoek wijst uit dat dieet en supplementen niet voldoende vitamine D kunnen leveren. De huidige aanbeveling is om 15 minuten per dag in de zon te gaan zitten, met delen van het lichaam onbedekt en niet ingesmeerd met zonnebrandcrème.

 

Waarschuwing

Het is niet onze bedoeling om je bang te maken, maar als je alles hebt geprobeerd en je nog steeds niet ongesteld bent geworden, dan is het wellicht een verstandig idee om een bezoekje aan de dokter te brengen.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here