Nieuwe Te Gek!?-campagne vraagt aandacht voor de geestelijke gezondheid van prille ouders
Twee op de drie moeders en vaders (of meeouders) ervaren emotionele uitdagingen in de periode vanaf de zwangerschap tot twee jaar na de geboorte. Op 12 juni lanceerde Te Gek!? i.s.m. Kind en Gezin en Perinet de campagne ‘Dat lucht op’ om aandacht te vragen voor de geestelijke gezondheid van (aanstaande) prille ouders. Ook wil Te Gek!? de omgeving van prille ouders ervan bewust maken hoe ze ondersteuning kunnen bieden.
‘Dat lucht op’: een verrassende campagne die taboes doorbreekt
Nu leeft nog te vaak de mythe van de ‘roze wolk’ met onrealistische verwachtingen rond het ouderschap en de komst van een baby. Terwijl prille ouders zich aanpassen aan het leven met een baby, voelen ze de druk om een goede ouder te zijn. Dat brengt twijfels en gemengde gevoelens met zich mee. Ook psychische uitdagingen en kwetsbaarheden doen zich regelmatig voor tijdens en na de zwangerschap. Volgens Vlaams onderzoek ervaart 64% van de moeders een verminderd emotioneel welbevinden. Voor de vader of meeouder worden de cijfers gelijkaardig ingeschat.
Over deze gemengde gevoelens, moeilijke momenten, psychische uitdagingen en kwetsbaarheden tijdens de overgangsperiode naar het ouderschap wordt zeer weinig gesproken. Te Gek!? wil dit taboe doorbreken met de verrassende en taboedoorbrekende campagne ‘Dat lucht op’, i.s.m. Kind en Gezin en Perinet en gedragen door vele andere experten m.b.t. het thema.
Alternatieve online geboortelijst
‘Dat lucht op’ wil de drempel verlagen voor prille ouders om te spreken over de intense emoties en uitdagingen tijdens deze periode en aangeven dat uit evenwicht geraken niet ongewoon is. Ook wil Te Gek!? prille ouders inspireren om hulp te vragen aan hun omgeving, maar ook die omgeving oproepen om prille ouders te ondersteunen en het prille gezin mee ‘te dragen’.
Voor ‘Dat lucht op’ heeft Te Gek!? o.a. een originele alternatieve online geboortelijst ontwikkeld die prille ouders gratis en op een speelse manier ademruimte geeft.
Daarnaast is er een verrassend campagneconcept met taboedoorbrekende elementen en zet ook Qmusic-DJ Jolien Roets, (prille) mama van een zoon en dochter, als ambassadeur mee haar schouders onder deze campagne.
Zeker ook lezen:
Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!