Vliegen tijdens de zwangerschap: hoe zit dat nu?

Door -
©iStock
Ben je zwanger en vertrek je binnenkort met het vliegtuig op reis? Dat hoeft geen probleem te zijn, maar er zijn wel enkele dingen om rekening mee te houden.

Bij de meeste vliegmaatschappijen kun je binnen Europa probleemloos vliegen tot 36 weken zwangerschap (34 weken bij een meerling). Voor intercontinentale vluchten ligt de limiet meestal op 32 weken. Vanaf 28 weken heb je een medisch attest nodig van je dokter met daarin je vermoedelijke bevallingsdatum en een verklaring dat je geen risico loopt op complicaties of om tijdens de vlucht te bevallen.

Iedere vliegmaatschappij heeft andere regels omtrent reizen tijdens de zwangerschap. Controleer dus zeker de richtlijnen voor je een vlucht boekt. Ook is het verstandig om eerst te overleggen met je arts of het veilig is om te vliegen.

Is het veilig om te vliegen tijdens je zwangerschap?

Vliegen tijdens het eerste trimester van je zwangerschap wordt niet aangeraden omdat het risico op een miskraam dan nog groot is. Ook in het derde trimester wordt vliegen afgeraden. Na je 36ste week kunnen vliegmaatschappijen je zelfs weigeren, omdat er een kans bestaat dat je zou bevallen op het vliegtuig. En er zijn aangenamere plaatsen om een kind ter wereld te brengen, nietwaar? 😉

Het tweede trimester, bij voorkeur tussen 14 en 27 weken zwangerschap, is het veiligst om te vliegen. Je hebt dan iets meer energie, geen of weinig last van de eerste zwangerschapssymptomen en de kans op vroeggeboorte is erg klein.

Sommige vrouwen maken zich ook zorgen over de scanners waar je bij de douanecontrole door moet lopen, maar daar hoef je je geen zorgen over te maken. Bij deze scanners wordt geen gebruik gemaakt van röntgenstraling, maar van een onschadelijk magnetisch veld. Geen gevaar voor je baby dus!

Tips om comfortabel te vliegen

Groen licht gekregen van de dokter en heb je je ticket geboekt? Dan houdt niets je nu nog tegen om op een welverdiende vakantie te vertrekken. Hier nog enkele tips om je vlucht zo aangenaam mogelijk te maken:

  • Trek bij voorkeur loszittende, comfortabele kledij aan en kies voor lichte schoenen of slippers.
  • Drink voldoende, zowel voor als tijdens de reis. Veel drinken vermindert ook de kans op gezwollen benen.
  • Boek een plaats met veel beenruimte of naast de gang, zodat je regelmatig kunt rechtstaan om je benen te strekken.
  • Neem de dagen voor je vertrek extra rust.
  • Informeer je over de voorzieningen in het land van bestemming. Zo kun je met een gerust gevoel vertrekken en hoef je niet te stressen op het vliegtuig.

Lees meer over reizen tijdens de zwangerschap: