Weg met de zwangerschapskilo’s

©iStock
Tijdens de zwangerschap komen vrouwen gemiddeld 12 kilo aan. En er zijn maar weinig geluksvogels die meteen na de bevalling weer in hun oude kleding passen. De meeste vrouwen moeten er echt iets voor doen om hun zwangerschapskilo`s te verliezen.
Fanatiek lijnen is als kersverse mama uit den boze. Gebruik je gezond verstand. Enkele tips!

Begin rustig aan

Zorg de eerste twee á drie maanden goed voor je lichaam, zonder een heel zwaar dieet te volgen. Maak je nu nog niet te druk over die zwangerschapskilo’s, je moet eerst nog ontzwangeren. Kies wel voor gezonde voeding: een salade met kip, veel fruit of een volkorenboterham met gerookte zalm. Drink dagelijks minstens 1,5 liter water. 

Beweeg voldoende

Het is een goede regel om het de eerste drie maanden na de bevalling rustig aan te doen. Ga veel wandelen met je baby. Als je voldoende fit bent, pak dan de trap in plaats van de lift en de fiets in plaats van de auto. Ook zwemmen is erg gezond, het geeft energie en pakt die vervelende zwangerschapskilo’s aan.

Zonder complicaties mag je na een maand of 3 weer fanatiek gaan sporten. Pak je  probleemzones extra aan. Doe bijvoorbeeld buikspieroefeningen om je buikspieren weer stevig en sterk te maken. Op de loopband train je je heupen en billen uitvoerig.

Borstvoeding

Dankzij borstvoeding raak je sneller die extra zwangerschapskilo’s kwijt. Denk alleen niet dat borstvoeding een soort crashdieet is, want het afvallen zal heel geleidelijk gaan. Sowieso is veel afvallen in de borstvoedingsperiode uit den boze. Wanneer je meer dan 750 gram per week afvalt kan dit zelfs schadelijk zijn voor de borstvoeding:

  • De melkproductie kan verminderen
  • en daarnaast kunnen de afvalstoffen uit het vetweefsel in de bloedbaan en uiteindelijk ook in de moedermelk terechtkomen.

Tijdens de borstvoeding verbruik je veel energie. Je hebt dan gemiddeld tussen de 300 en 500 extra calorieën per dag nodig. Dit kan bijvoorbeeld een beker volle yoghurt met ontbijtgranen zijn of een paar goed belegde boterhammen.

Geef je lichaam de tijd

Eén van de belangrijkste dingen om te onthouden, is dat je geduld moet hebben. Je bent ongeveer 40 weken zwanger geweest, dus geef jezelf ook 40 weken om weer terug in vorm te komen.

Nog enkele tips:

1. Je moet eten. Het heeft geen zin om als een gek calorietabellen uit het hoofd te gaan leren. Eet normale porties en je bent al een goed eind op weg. Hou er rekening mee dat als je borstvoeding geeft, je extra energie nodig hebt.

2. Hou rekening met je hongergevoel. Wacht niet tot je uitgehongerd bent om aan tafel te gaan.

3. Hou de klok in de gaten. Probeer elke 3 tot 4 uur iets te eten. Zo hou je je bloedspiegel en energie op peil.

4. Doe het rustig aan. Plan niet meer dan een halve tot één kilo te verliezen per week. Zeker niet als je borstvoeding geeft. Te snel afvallen kan je melkproductie beïnvloeden!

5. Eet gezond! Als je voldoende gezonde voedingswaren eet, zal je drang naar snacks of junkfood veel kleiner zijn.

Eet elke dag:
– minstens 3 porties fruit
– minstens 4 porties groenten (rauw, gekookt,…)
– minstens 3 porties melkproducten per dag (melk, yoghurt,…)
– 4 porties volle granen (volkorenbrood, …)
– 4 porties proteïnerijke voedingsmiddelen (noten, vlees of vis, peulvruchten,…)
– drink voldoende water!

Als je specifieke voedingsrichtlijnen hebt gekregen van je dokter, vroedvrouw,… hou je daar dan aan.

SAMEN SLANK: WE GAAN ERVOOR!

Doe jij al mee aan de Samen Slank-challenge? Meer bewegen, gezonder eten of in het algemeen fitter worden: samen worden we de beste versie van onszelf!

  • Twee keer per week ontvang je de Samen Slank-nieuwsbrief en bovendien kun je voor nòg meer motivatie terecht in de Goed in je vel met Libelle-groep.
  • Klik snel hier voor meer informatie over de challenge en schrijf je in!

Lees ook: