Zo overleef je de winter als je zwanger bent

Door -
© iStock
Nu de temperaturen rond het vriespunt schommelen, is het extra oppassen geblazen als je zwanger bent. In de winter ben je immers extra kwetsbaar door de kou en gladde wegen. Dit zijn onze tips om zwanger de winter door te komen.

1. Koop een goede winterjas

Een winterjas voor zwangere vrouwen kost wel een centje, maar het is de investering waard wanneer de temperatuur onder nul gaat. Je hoeft trouwens niet het duurste exemplaar te kiezen en door je in laagjes te kleden blijf je ook lekker warm. Vergeet ook je muts, sjaal en handschoenen niet!

2. Drink genoeg water

Je zou denken dat je in de zomer meer moet drinken omdat je sneller uitdroogt door het warme weer, maar ook de koude wind is erg droog. Uitdroging zorgt er ook voor dat je sneller duizelig wordt, dus voldoende drinken is de boodschap.

3. Denk aan het griep- en kinkhoestvaccin

Griep kan zowel voor de moeder als voor het ongeboren kind gevaarlijk zijn. Er is kans op een laag geboortegewicht, vroeggeboorte of zelfs een miskraam.

Kinkhoest is een besmettelijke ziekte van de luchtwegen die vooral voor baby’s gevaarlijk is. Tijdens de zwangerschap kan kinkhoest leiden tot vroeggeboorte of een miskraam als gevolg van hevige hoestbuien.

Zwangere vrouwen krijgen trouwens – vanaf drie maanden zwangerschap – ook een tegemoetkoming voor het griepvaccin. Een vaccinatie tegen kinkhoest is gratis.

! Ga eerst langs bij je huisarts om af te wegen hoe groot de kans is dat je met een van deze ziektes in contact komt en of er risico’s aan de vaccinatie(s) verbonden zijn. Vraag zeker ook informatie over andere vaccins voor zwangere vrouwen.

4. Stel je skireis even uit

Tijdens je zwangerschap ben je gevoeliger voor blessures. Bovendien loop je het risico om op je buik te vallen, wat de ongeboren baby kan schaden. Het is verstandig om – zeker als je al meer dan vier maanden zwanger bent – je skireis een jaartje uit te stellen.

5. Draag aangepast schoeisel

Om valpartijen te voorkomen kies je beter voor stevige bottines met een zool van rubber en met profiel, zodat je (iets) meer grip hebt op de sneeuw of ijzige wegen. Hakken of sneakers laat je best in de kast. Heb je toch een slippertje gemaakt? Ga dan sowieso even langs bij je huisarts of gynaecoloog voor een check-up.

6. Zorg dat je voldoende vitaminen opneemt

Als zwangere vrouw zijn alle extra vitaminen en mineralen welkom, zeker tijdens de winter. Eet gezond en evenwichtig en overleg met je arts welke supplementen je best kunt bijnemen. Vitamine D is alvast een aanrader, want in de winter kom je doorgaans minder buiten (je lichaam maakt vitamine D aan door zonlicht, n.v.d.r.) en je hebt deze vitamine nodig om calcium op te nemen, voor stevige botten.

Dit is ook iets voor jou:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here