© Getty Images

Is warme melk echt goed om mijn kindje makkelijker te laten inslapen?

De tip om warme melk te drinken voor het slapengaan, heeft iedereen al wel eens gehoord. Maar helpt het ook echt of is het een fabeltje? Kinderslaapcoach Karen Claes geeft uitleg.

Tryptofaan

“De reden dat een beker warme koemelk gelinkt wordt aan betere slaap, is omdat melk de stof tryptofaan bevat. Je vindt het ook terug in andere voedingsstoffen zoals onder meer kalkoen, kip, banaan, sesamzaad en eieren.

Tryptofaan is een essentieel aminozuur. Het wordt niet door je lichaam aangemaakt, maar moet door voeding worden opgenomen. In het lichaam wordt tryptofaan omgezet naar de hormonen serotonine en melatonine, en dat zijn hormonen die wel een belangrijke rol spelen als het op slapen aankomt.

De hoeveelheid die je door het drinken van melk (of het eten van de andere voedingsmiddelen) binnenkrijgt, is echter niet voldoende om slaperigheid te veroorzaken. Daarvoor zou je echt al liters moeten drinken, en dan zou je kindje ’s nachts meer wakker worden om naar het toilet te gaan of van een natte pamper. Niet ideaal dus.”

Warmte

“Wie aan warmte denkt, denkt aan gezelligheid. Bovendien helpt het om vlotter in slaap te vallen wanneer je huidtemperatuur hoger is. Die beker of dat flesje warme melk zal wellicht geen wonderen verrichten op dit vlak -een kersenpitkussentje of een warm bad lijkt me dan meer aangewezen-, maar alle beetjes helpen!”

Ontspanning

“De meeste baby’s vallen na een (borst)voeding vlot en rustig in slaap. Het helpt om tot rust te komen en het zenuwstelsel te reguleren om zo ontspannen in slaap te kunnen vallen. Het kan heel goed zijn dat dit bij het opgroeien (zowel bij kinderen als volwassenen) een (onbewust) psychologisch effect blijft hebben en het drinken van warme melk er daardoor voor zorgt dat je slaperig wordt.

Het drinken van warme melk als onderdeel van het bedtijdritueel is voor mij de grootste reden om te geloven dat dit werkt. Een rustig en voorspelbaar bedtijdritueel zorgt ervoor dat je kindje op een ontspannen manier de overgang van dag naar nacht kan maken.

Alles wat aan die rust en ontspanning kan bijdragen is welkom op zo’n moment. Of je nu tijd maakt om samen te knuffelen, een boekje te lezen, de dag te overlopen of in dit geval gezellig nog een flesje of beker warme melk drinkt, het kan allemaal een positief effect hebben op de bedtijd. Zoek vooral wat er voor jou en je kindje werkt. Drukte en stress rond bedtijd helpt niemand om rustig in slaap te kunnen vallen.

Warme melk een wondermiddel?

“Een beker warme koemelk voor het slapengaan is dus geen wondermiddel, maar het kan zeker een hulp zijn om op een rustige manier naar dromenland te vertrekken, vooral door de tijd die je ervoor neemt en het ontspannen gevoel dat je kindje door het ritueel krijgt. Verder genieten dus van die beker of dat flesje warme melk!

Met dank aan Kinderslaapcoach Karen Claes.

Meer slaaptips:

Volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."