De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Slaaptips van de expert: “Ons dochtertje slaapt niet goed in onze mobilhome”

Getty Images
Te weinig slaap: het moet een van de meest besproken onderwerpen zijn onder mama’s. Want de redenen waarom kinderen, van piepklein tot iets groter, ons ’s nachts uit onze slaap houden, zijn talrijk. Omdat die gebroken nachten best wel een impact hebben, beantwoordt kinderslaapcoach Karen Claes elke maand een vraag van een lezeres.

Deze week beantwoordt Karen de vraag van mama Lies

“Toen ons oudste zoontje geboren werd, hadden we net in een mobilhome geïnvesteerd. Het bleek een schot in de roos. Hij sprak al snel over reizen met het ‘vroemhuisje’ en sliep er heerlijk rustig in. Drie jaar later kwam zijn zusje en zij vindt onze mobilhome op zich ook héél interessant. Alleen: vorige zomer, toen ze tweeënhalf was, ging het slapen verschrikkelijk slecht. Anna is een vrolijk kindje dat op de camping tegen elk hondje hallo zei en vrolijk meedeed bij de kinderanimatie. Maar ‘s avonds leek ze al die prikkels niet te kunnen verwerken. We besteedden uren aan haar rustig maken, waardoor ze veel te weinig uren sliep. Resultaat: na één weekje hebben we onze reis moeten staken.

Toch willen we dit jaar het kamperen nog een kans geven. Ze is nu ook drieënhalf en begrijpt alweer een pak meer. Heb je tips om goed te slapen in de mobilhome met kindjes?

Tips voor een goede nachtrust in de mobilhome met kindjes

Karen: “De leeftijd van je kindje en het feit dat ze thuis ook al beter slaapt dan vroeger, zijn alvast twee positieve factoren. De kans op een goede nachtrust in de mobilhome met kindjes is daardoor groter.

Ik kan er alvast nog enkele tips aan toevoegen:

1. EEN GOEDE VOORBEREIDING

Karen: “Door de start goed voor te bereiden, geef je de reis in de mobilhome met kindjes een grotere kans op slagen.

  • Start uitgerust aan de vakantie. Een uitgerust kind kan gemakkelijker om met de veranderingen op reis. Zet de periode voor de vakantie dus zeker in op een bedtijd die goed op tijd is. Bewaak de dutjes indien ze die nog doet.
  • Neem ‘thuis’ mee op vakantie. Dat geeft je dochtertje het vertrouwde gevoel van thuis op reis. Denk dan aan haar favoriete knuffels, dekentje, boekjes… Dat vergroot allemaal de kans op een goede nachtrust.
  • Wellicht ligt het ritme van je kindje even helemaal overhoop door het vertrek op vakantie. Plan de eerste dagen niet te veel en laat de kinderen jullie vakantieplek rustig verkennen.

2. LET OP SLAAPSIGNALEN

  • Op vakantie is het zoeken naar een evenwicht tussen wat meer vrijheid en toch het ritme van je kindje bewaken. Maar de slaapnoden van je kindje veranderen niet omdat je op vakantie bent. Meer vrijheid betekent vaak wat minder slaap en dat heeft gevolgen: oververmoeidheid met meer zeuren, huilen, geen blijf weten met zichzelf, moeilijkere nachten, niet luisteren, moeilijkere bedtijd…
  • Let daarom op slaapsignalen. Vakantie staat gelijk aan spelen, veel buiten zijn, zwemmen. Dat maakt kinderen sneller moe ’s avonds. Zie je dat je dochter moe is? Stop ze dan wat vroeger in bed.
  • Het lijkt logisch dat een latere bedtijd er automatisch voor zorgt dat je kindje ’s ochtends langer slaapt. Helaas zien we eerder het tegendeel. Een te late bedtijd geeft meer kans op moeilijkere nachten en vroeger wakker worden, net als het weglaten van dutjes overdag. Probeer die bedtijd dus goed op tijd te houden en kijk goed naar de slaapsignalen van je kindje, al weet ik heel goed dat dat niet evident is als je gaat kamperen.
  • Ligt je kindje er toch automatisch wat later in? Probeer dan het globale ritme in kleine stapjes te verschuiven, net zoals bij de overgang naar winteruur. Verschuif ook de maaltijden. Doet je kind geen dutje meer overdag? Overweeg dan om er toch eentje in te lassen. Automatisch houd je kindje ’s avonds daardoor wat langer vol.

3. CREËER PRIKKELARME MOMENTEN

  • ’s Avonds hou je best vast aan het slaapritueel zoals thuis. Plan een uur voor bedtijd al wat rust in. Met sensorische activiteiten zoals Pop-Its of een knijpbal nemen de vingers over waardoor de hersenen kalmeren. Ook een douche om de prikkels weg te spoelen of een voetmassage als ze die graag heeft kunnen helpen. Daarnaast bouw je overdag best voldoende rustmomenten in.
  • In een mobilhome kun je het gelukkig goed donker maken, al heb je op de temperatuur geen invloed. Probeer de temperatuur zo goed mogelijk te regelen en voorzie aangepaste pyjama’s.
  • Op een camping is vaak nog wat lawaai te horen. Die omgevingsgeluiden kun je wegfilteren met witte ruis. Kies indien enigszins mogelijk een rustiger gelegen plekje, ver van het speelplein of de sanitaire voorzieningen.
  • Valt de bedtijd samen met grote broer? Dn kunnen ze mekaar blijven prikkelen en wakker houden. Het kan helpen om eerst je dochtertje in bed te leggen en dan pas je zoon.
  • De kans is groot dat je kind moeilijker in slaap valt. Blijf daarom in de buurt en ga naast haar liggen indien nodig. Als dat helpt om haar rustig in slaap te laten vallen, dan mag je dat gerust doen, ook al is dat thuis niet jullie gewoonte.

Lukt het niet om je kind in bed te leggen? Zoek dan een back-upplan, zoals gaan wandelen met de buggy. En onthoud altijd: een kalme ouder is besmettelijk. Blijf dus zelf zo rustig mogelijk. Je kindje zal jouw rust uiteindelijk overnemen.

Veel succes! Karen

Heb je een vraag voor de slaapcoach?

Dan is dit jouw kans. Bezorg ons je vraag hieronder en dan leggen wij ze aan onze expert voor.

Nog meer slaapadvies?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content