12x superfoods tijdens de zwangerschap

Door -
Zwanger zijn, dat is ofwel het gevoel hebben alsof je de hele dag door zou kunnen eten, tot de meest gekke combinaties toe. Ofwel misselijk worden bij het idee aan eten alleen al. Het zal dan ook van dag tot dag afhangen waar je zin in hebt. Maar hoe dan ook: deze 12 voedingsmiddelen dragen alvast bij tot een goede gezondheid voor jezelf én je kindje.

12 superfoods die goed zijn tijdens je zwangerschap

Avocado

Fruit is natuurlijk altijd gezond, zowel voor jou als voor je baby, maar een avocado bevat heel wat gezonde omega-3 vetten. En die stimuleren de ontwikkeling van de hersentjes van je kleintje. Ben je verzot op guacamole? Ook goed, maar laat de chips wel achterwege!

Chiazaad

Chiazaad bevat meer omega-3 dan om het even welke andere bron. Ze bezorgen je energie én ze behoeden je voor een depressie tijdens de zwangerschap. Je kunt de zaadjes in je yoghurt mixen of ze mengen in je salade of ontbijtgranen.

Kip of kalkoen

De proteïnen in mager vlees zoals kip en kalkoen zorgen ervoor dat je spiermassa op punt blijft tijdens de zwangerschap. Spieren die je nodig hebt om je fysieke ‘ongemakken’ tijdens die 9 maanden te kunnen dragen.

Gedroogde pruimen

Dit gedroogde fruit zit boordevol vezels en houdt je spijsvertering op pei. Bovendien verklein je het risico op pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) wanneer je vezelrijk eet tijdens die negen maanden.

Spinazie

Tijdens je zwangerschap zorg je er sowieso best voor dat je minstens 5 keer groenten en fruit eet per dag. Spinazie is een topper omdat het boordevol foliumzuur zit.

Aardbeien

Aardbeien zitten vol vitamine C, vezels en antioxidanten. Vitamine C is erg belangrijk voor je weerstand. Deze vitamine zorgt ook voor een optimale opname van ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt (0% vet) is een belangrijke bron van calcium. Calcium is belangrijk voor gezonde botten en tanden. Daarnaast helpt het ook om de bloeddruk laag te houden. Meng er wat noten door en je hebt een gezond en lekker tussendoortje!

Havermout

Havermout is de perfecte keuze voor een energieboost en die kun je tijdens de zwangerschap vast af en toe gebruiken. Deze graansoort zit vol met vezels en vitamine B.  En die vitamine is nodig voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Pompoenzaden

Deze zaden bevatten proteïne, ijzer, omega-3 vetzuren en magnesium. Proteïne levert de aminozuren die noodzakelijk zijn voor de groei van je baby. Ook zorgt proteïne voor de ontwikkeling van gezonde organen. Je kunt de zaden eten als snack, maar ook door door een salade of de yoghurt zijn ze heel lekker.

Appels

Appels zitten vol met vezels. Erg handig, omdat je tijdens je zwangerschap nog weleens last kunt krijgen van vervelende kwaaltjes zoals obstipatie. Daarnaast zit deze fruitsoort vol mineralen. Het schijnt zelfs de kans op astma van je baby te kunnen verkleinen.

Eieren

Eieren zitten vol proteïne, ijzer en foliumzuur. De eidooier bevat belangrijke voedingsstoffen. Deze stoffen dragen bij aan de ontwikkeling van de hersenen van je kind. Eieren zijn ook goed voor het geheugen. Kook de eieren wel goed om risico op salmonellabesmetting te voorkomen.

Hummus

Hummus is een heerlijk mengsel, gemaakt van kikkererwten. Deze spread is rijk aan vezels, ijzer, vitamine C, foliumzuur en eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de aanmaak van het weefsel van je baby. Gebruik hummus als een dip voor rauwkost of als broodbeleg.

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!