Zwanger (worden)? Neem foliumzuur!

Door -
Foliumzuur is onmisbaar als je net zwanger bent of graag zwanger wilt worden. Maar waaròm is het zo belangrijk?

Als je al gezonde voedingsgewoontes hebt, hoef je normaal gezien geen extra aandacht aan je voeding te besteden. Het gebruik van foliumzuur is echter een ander verhaal. Zelfs met een prima uitgebalanceerd dieet is een dagelijks supplement aan foliumzuur aangewezen voor wie zwanger wil worden.

Foliumzuur voor zwangere vrouwen

Foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, is een vitamine die je terugvindt in verse groenten, fruit, aardappelen, peulvruchten, volkoren- en zuivelproducten. Het is een voedingsstof die iedereen nodig heeft: voor de groei en werking van ons lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Voor de vroege ontwikkeling van een ongeboren kind is het nòg belangrijker. Het verkleint immers de kans op geboorteafwijkingen, zoals een open ruggetje, open gehemelte of een hazenlip. Het draagt bij aan de vorming van het zenuwstelsel, dat vanaf de eerste dag na de bevruchting wordt aangelegd. Daarom is het belangrijk om op tijd voldoende foliumzuur in te nemen.

Is foliumzuur goed voor alle zwangere vrouwen?

Foliumzuur is aangewezen voor alle vrouwen die zwanger willen worden of die net in verwachting zijn . Ook als zij al één of meer gezonde kinderen hebben. Van foliumzuur zijn geen schadelijke bijwerkingen bekend: niet voor de aanstaande moeder en ook niet voor de baby.

Hoeveel moet je nemen?

Foliumzuur komt van nature voor in groenten, vooral in groene bladgroenten zoals kool en spinazie, maar ook in volkoren producten, vlees en zuivel. De hoeveelheid die je via je voeding binnenkrijgt, is echter onvoldoende voor vrouwen die zwanger willen worden of het net zijn. Om genoeg te hebben zou je op een dag dertig boterhammen of een halve kilo spruitjes moeten eten! Daarom is er foliumzuur in tabletvorm. Die neem je best al vier weken voor je zwanger bent in: één tablet (400 microgram) per dag is genoeg. Je kunt ook kiezen voor multivitamines met extra vitamine B11, speciaal voor  zwangere vrouwen. Neem deze supplementen in tot je tien weken zwanger bent. Of eventueel de hele zwangerschap door, zo ben je zeker dat je van alles genoeg binnenkrijgt, en je baby’tje dus ook.
Er zijn voedingsstoffen die invloed kunnen hebben op de werking van foliumzuur. Zo bevorderen vitamine B12 en vitamine C de opname van foliumzuur in het lichaam. Zorg dus dat je genoeg dierlijke producten zoals melk, vlees, vis en eieren en groenten en fruit eet. Alcohol is een no go!

Wanneer beginnen en stoppen?

Het is belangrijk dat je foliumzuur begint in te nemen voor je zwanger wordt. Gebruik je nog voorbehoedsmiddelen terwijl je binnenkort zwanger wil worden, dan kan je toch al met de inname van foliumzuur beginnen. Idealiter begin je minstens 4 weken voor de bevruchting te slikken. Zo zorg je ervoor dat er voldoende foliumzuur in je lichaam aanwezig is op het belangrijkste moment voor de ontwikkeling van het vruchtje (namelijk de eerste 4 weken na de bevruchting). Ook als het je niet meteen lukt om zwanger te worden, blijf je best foliumzuur gebruiken. Blijk je echter onverwacht net zwanger te zijn, dan is het zeker nog aangewezen om met foliumzuur te starten.
Om deze afwijkingen van het centrale zenuwstelsel te helpen voorkomen, heeft extra foliumzuur zin tot 8 weken na de bevruchting. Bij een cyclus van 28 dagen is dat 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie.

Bron: gezondzwangerworden.be

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!