Feit of fabel: sporten tijdens zwangerschap zorgt voor kortere bevalling

kortere bevalling sporten
Getty Images
We wisten al dat sporten tijdens de zwangerschap gezond is, maar het zou ook de duur van je bevalling verkorten! Klopt dat? Onze Libelle Mama-bewegingsexperte Lien Matthijs geeft meer uitleg: 

Voordelen

“Het is al eerder bewezen dat sporten tijdens de zwangerschap heel wat voordelen heeft. Sporten zoals zwemmen, fitness, yoga… helpen onder meer tegen

  • rugpijn,
  • zorgen voor meer energie
  • en helpen je sneller herstellen na de bevalling.

Regelmatige beweging is dan ook sterk aanbevolen voor gezonde zwangere dames na consultatie van een gynaecoloog. Zelfs vrouwen die nog nooit eerder aan sport deden, kunnen geleidelijk aan meer bewegen tijdens de zwangerschap.

Regelmatig de benen strekken leidt trouwens ook nog tot:

  • een beter algemeen welzijn,
  • betere controle van de zwangerschapskilo’s en het gewicht van de baby
  • en het verminderen van het risico op hoge bloeddruk, zwangerschapsdiabetes.

Maar meer beweging wordt inderdaad ook geassocieerd met een verkorte eerste fase van de arbeid en vermindert het risico op keizersnede. Dat staat te lezen in een review in het Sports Medicine Journal.

Deze resultaten worden trouwens ook bevestigd door een studie van onderzoekers van de Technische Universiteit van Madrid waarbij duidelijk werd dat sporten tijdens de zwangerschap een invloed kan hebben op de duur van de bevalling.

De studie

De universiteit van Madrid verdeelde willekeurig 508 zwangere vrouwen in twee groepen. De ene groep bestond uit 253 vrouwen en werd benoemd als de ‘controlegroep’. De andere 255 vrouwen vormden de ‘fitnessgroep’. De vrouwen uit de fitnessgroep kregen drie keer per week aerobicsoefeningen tijdens hun zwangerschap.

Daarna analyseerden de onderzoekers verschillende factoren toen deze vrouwen moesten bevallen en kwamen ze tot deze conclusies bij de fitnessgroep:

  • de duur van iedere fase in de bevalling: zowel de arbeidsfase als actieve bevallingsfase waren korter .
  • de manier van bevallen: duidelijk meer natuurlijke vaginale bevallingen (minder keizersnede) met minder nood aan operatieve ingrepen. Dat is bijzonder positief want vanuit de zwangerschapsyoga, een holistische kijk op de zwangerschap, streven we zo veel mogelijk naar een natuurlijke bevalling.
  • het gewicht dat de moeder dat was bijgekomen: een betere controle van de zwangerschapskilo’s
  • het gebruik van epidurale verdoving: vrouwen die regelmatig aan beweging doen zijn zich veel bewuster van hun eigen lichaam en kunnen beter anticiperen op de pijn waardoor ze minder geneigd zijn om een epidurale te vragen
  • het gewicht van de baby: neiging naar lager geboortegewicht.

Niet enkel voor de sportfreaks

Al in de jaren negentig gepubliceerde studies in de American Journal of Obstretics and Gynecology vermelden dat matige fysieke activiteit ook geassocieerd wordt met een verminderd risico op vroeggeboorte én ze tonen tegelijkertijd aan dat de eigenlijke arbeid wel vroeger start.

De actieve bevallingsfase is beduidend korter en het aantal nodige operatieve ingrepen verminderen. Recentere studies in de laatste vijf jaar bevestigen deze resultaten. Om van dit bewegingsvoordeel te genieten zou een zwangere vrouw wel minstens drie keren per week aan matig intensieve beweging moeten doen.

KORTERE BEVALLING

De conclusie? Sporten onder begeleiding tijdens de zwangerschap vermindert gemiddeld genomen de duur van de eerste fase van de bevalling en ook de totale tijd van de twee eerste fases samen.

Reden te meer om juist niet te stoppen met bewegen van zodra je ontdekt dat je in verwachting bent! Klaar voor een fikse wandeling?

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!