Zo overleef je de feestdagen als je zwanger bent

Door -
Zwangere vrouw tijdens feestdagen
Zwanger zijn tijdens de feestdagen, het is niet gemakkelijk. Je kan onmogelijk weerstaan aan al dat zoete, lekkere eten en vaak heb je te weinig energie om ten volle van het feest te kunnen genieten. Wij geven je wat tips om deze periode te overleven.

Kerst en Nieuwjaar komen steeds dichterbij en het wordt alsmaar drukker: Familiefeesten, etentjes met vrienden en ook de laatste loodjes op het werk wegen zwaar. Maar hoe overleef je deze periode nu als je zwanger bent?

Voor de feestdagen: Eet evenwichtig en neem rust

De dagen voor Kerst en Nieuwjaar eet je best zo evenwichtig mogelijk. Sla geen maaltijden over en zorg dat je voldoende vitaminen opneemt. Heb je last van zwangerschapsmisselijkheid? Probeer dan in kleinere porties te eten doorheen de dag. Een grote don’t tijdens je zwangerschap: Een crashdieet volgen om je vervolgens te laten gaan tijdens het feestdiner.

Probeer deze week ook extra vroeg je bed in te kruipen zodat je goed uitgerust aan de dag kan beginnen. Leg ’s nachts een kussen onder je benen en verwen jezelf met een massage of een bad.

Op de dag zelf: Leg jezelf geen druk op

Laat de organisatie van het kerstfeest aan iemand anders over en profiteer van je zwangerschap om het even wat kalmer aan te doen. Bovendien zal niemand het je kwalijk nemen als je wat later komt of als je even een dutje wil doen. Laat ons zeggen dat jij dit jaar een spécialleke bent. Aarzel ook niet om de gastheer en gastvrouw te vragen of ze voor jou een aangepaste maaltijd willen maken.

Let ook op tijdens het aperitief: Geen hapjes met rauwe vis of rauwe eieren, geen zachte kazen enzovoort, maar wel gebakken of gekookte garnalen, krab of Sint-Jabobsvruchten. Vermijd ook bereidingen met veel vet, die zijn moeilijk om te verteren.

Na de feestdagen: Hervat je oude ritme

Wanneer de feestdrukte voorbij is, kan je je oude ritme hervatten: Normaal eten en eventueel wat sporten. Maak een wandeling in het bos om je longen te vullen met frisse lucht en drink ook voldoende water of thee. Zo ben je snel weer helemaal bekomen van de feestdagen.

En vergeet vooral niet te genieten de momenten met vrienden en familie!