Slaapregressie bij je baby: wat is het?

Door -
slaapregressie baby
©GettyImages
Je baby had ein-de-lijk een goed ritme te pakken, maar plots lopen de dutjes moeizamer en loopt het 's nachts ook niet echt op wieltjes. Kom hier meer te weten over slaapregressie én ontdek een paar handige tips!

Slaapregressie: wat is het?

Slaapregressie is een periode waarin je baby — die voorheen goed sliep — plots tijdelijk minder (goed) slaapt. De duur ervan varieert. Sommige mama’s en papa’s merken slechts enkele dagen en nachten slechtere slaap op, bij andere ouders zijn de kindjes verschillende weken onrustig.

De eerste tekenen van slaapregressie

  • Je baby lijkt moeilijker in slaap te vallen.
  • Hij of zij wordt ‘s nachts vaker wakker dan normaal.
  • Je kind doet overdag kleine hazenslaapjes.
  • Een gewijzigde of verminderde eetlust.
  • Je baby reageert anders dan normaal en is humeuriger.
  • Het weigeren van dutjes.
  • Extreem vroeg wakker worden (vóór 6.00 uur).
  • Lang wakker zijn gedurende de nacht om te spelen.

Wanneer kun je het verwachten?

Dit ‘fenomeen’ is gebonden aan bepaalde leeftijden. Nadert je kind een van onderstaande leeftijden? Dan heb je misschien wel te maken met slaapregressie:

4 maanden

De slaapcyclus van een baby wordt rond deze leeftijd meer gevormd en gaat steeds meer op die van volwassenen lijken. Je zal deze slaapregressie vooral bewust meemaken als je baby het gewoon is om hulp te krijgen om in slaap te vallen zoals met een speentje, aan de borst, wiegen, … Telkens wanneer hij dan na het einde van een slaapcyclus wakker wordt ‘s nachts, heeft hij die bijstand nodig om verder te kunnen slapen.

8 à 9 maanden

De oorzaak hier is de grove motoriek die vooruitgaat: kruipen en optrekken om te gaan staan. De kans is groot dat je baby overdag minder goed slaapt. Ze zijn trouwens rond deze leeftijd vaak klaar om het derde dutje te laten vallen. Je komt daarmee in een overgangssituatie terecht waarbij je kleintje net niet genoeg heeft aan twee dutjes, en drie dutjes net iets te veel van het goede zijn.

12 maanden

Je baby is opgewonden door de nieuwe kijk op het leven en oefent nieuwe vaardigheden, zoals staan en zitten, en dat het liefst tijdens de slaapmomenten. Laat hem of haar op dat moment zelf ontdekken dat hij veel comfortabeler kan slapen in een liggende houding, zonder het kind herhaaldelijk neer te leggen.

18 maanden 

Omdat je kleintje misschien volop wilt oefenen met woorden en klanken, kan het slaapritme even verstoord worden.

24 maanden

Het woordje ‘nee’ vliegt je om de oren, en je zoon of dochter leert steeds meer communicatieve vaardigheden met alle gevolgen van dien.

Enkele tips!

Als ouder kun je er weinig tot niets aan doen, maar deze tips helpen jou ermee om te gaan:

  • Leer je baby zelfstandig in slaap te vallen, zonder jouw hulp.
  • Slaapregressies zijn tijdelijk en dus kan het tijdelijk nodig zijn om je schema flexibel aan te passen aan de behoeften van het kind.
  • Geef extra veel knuffels en liefde.
  • Vraag hulp aan een eventuele partner door bijvoorbeeld te werken met ‘nachtshifts.’
  • Accepteer tijdelijk dat je baby waarschijnlijk om extra voedingen vraagt gedurende de nacht.
  • Geef je kind een heerlijk warm badje of een rustgevende massage.
  • Vervroeg de bedtijd! De meesten zijn klaar om te slapen tussen 18.00 uur en 19.30 uur.

Bronnen: famme.nl, sleepymindz.nl, snugglesanddreams.com & negenmaandenbeurs.nl

Ook over slapen:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here