Zwanger op warme dagen? 10 tips!

Door -
©iStock
Zwanger zijn in de zomer. Heerlijk! Of toch niet? Met de warme dagen in het vooruitzicht geven we je alvast 10 tips om om te gaan met het warme weer tijdens je zwangerschap.

Drink voldoende

Drink minstens tweeënhalve liter per dag tijdens deze hete dagen. Doet dat met kleine beetjes en wacht niet totdat je dorst krijgt. Meestal heb je zin in lekkere koele drankjes, maar hoe gek het ook klinkt: vooral thee werkt heel goed tijdens warme dagen.

Beperk je inspanningen

Loopt de temperatuur te hoog op, neem dan absoluut gas terug. Doe het rustiger aan en beperk je inspanningen. Zoek wat vaker de rust op en aarzel niet om hulp te vragen. Zijn er dingen die je absoluut zelf moet doen, kies dan een gunstig tijdstip op de dag, zoals vroeg in de ochtend. 

Vermijd de zon (een beetje)

Probeer de zon een beetje te vermijden, zeker tussen 12.00 en 15.00 uur. Het is dan verstandig om de schaduw op te zoeken of je lekker af te zonderen voor een dutje in een koele kamer of ruimte in je huis. Op extreem hete zomerdagen, wanneer het kwik boven de 30 graden uitkomt, is het verstandig helemaal uit de zon te blijven.

Kies voor luchtige kleding in natuurlijke materialen

Geef de voorkeur aan luchtige zomerse kleding van natuurlijke stoffen zoals linnen en katoen. Deze stoffen ademen, waardoor je het minder snel warm hebt. Koop je zomerse zwangerschapskleding bij voorkeur in lichte tinten.

Rust voldoende

Als het warm is, dan slaap je ’s nachts sowieso slechter, en al helemaal nu je zwanger bent. Doe daarom overdag af en toe een dutje om de slechte nachtrust vanwege de warmte te compenseren. Zo zal de hitte tijdens de zomer wel wat draaglijker zijn.

Zorg voor voldoende afkoeling

Op een echte hete zomerdag kan het erg verfrissend zijn om in een zwembad te duiken. Niet alleen tegen de warmte, maar ook omdat je lekker gewichtloos bent in het water. Geen zwembad in de buurt? Met je voeten in een emmer koud water gaan zitten, helpt om je opgezwollen voeten te laten slinken. Ook gewoon je gezicht besprenkelen met koud water of een koud washandje op je voorhoofd en/of in je nek leggen, kunnen ertoe bijdragen dat je het wat minder warm hebt.

Voorkom zwangerschapsmasker

Tijdens je zwangerschap verhoogt, onder invloed van zwangerschapshormonen, de hoeveelheid pigment in je huid. Onder invloed van zonlicht kunnen er donkere vlekken ontstaan op je huid. Dit zwangerschapsmasker kun je voorkomen door je goed in te smeren met een zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor of zelfs uit de zon te blijven.

Eet zo gevarieerd mogelijk

Eet veel fruit en verder zo gevarieerd mogelijk. Zo krijg je toch nog de nodige vitamines en mineralen binnen. Doe vooral ook rustig aan met zout in je eten. Door zout houd je makkelijker vocht vast, waardoor zwellingen (van bv. enkels en vingers) kunnen ontstaan.

Neem zo nu en dan een douche

Wordt het je echt allemaal een beetje te veel? Neem een verfrissende douche en koel lekker af zodat je weer wat meer energie hebt gedurende de dag.

Wees eerlijk tegen je familie en vrienden!

Als je geen zin hebt om iets te doen of je in te spannen, wees gewoon eerlijk tegen je familie en vrienden. Aarzel ook niet om hulp te vragen aan je vrienden en familie bij energievretende klussen, dit recht heb je nu eenmaal als je zwanger bent. 😉

Lees ook:

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here