Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
iStock

Bucketlist: 10 dingen die je best doet voor je zwanger wordt

Hebben jullie besloten om jullie gezinnetje uit te breiden? Dan is een goede voorbereiding op de zwangerschap én het familieleven zeker nodig. Wij sommen alvast 10 dingen op die je moet doen of gedaan wilt hebben vóór je zwanger wordt.

1. Weeg jezelf

Ga op de weegschaal staan. Ben je net iets te mager? Dat kan invloed hebben op je ovulatie. Probeer dus wat bij te komen. Weeg je net iets te veel? Als je nu wat afvalt, voel je je beter tijdens je zwangerschap en verminder je het risico op een te hoge bloeddruk en diabetes.

2. Ga nu al gezonder leven

Veel koppels passen hun leefgewoontes aan zodra ze effectief zwanger zijn, maar ook in de maanden vóór de eigenlijke conceptie kan het geen kwaad al wat gezonder te gaan leven. Want een gezonde baby begint al bij een gezonde eicel en een gezonde zaadcel.

Denken jij en je partner aan kinderen?

  • Dan drink je best even geen alcohol meer. Niet alleen kan alcohol – zeker in die prille eerste maanden van de zwangerschap – erg schadelijk zijn voor je baby, ook zou het kunnen dat je al zwanger bent zonder dat je het weet.
  • Stop beter ruim op voorhand met roken voor je zwanger wordt. Als je stopt met roken, word je namelijk makkelijker zwanger en heb je minder kans op een miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ook voor mannen is stoppen met roken en drinken trouwens een goed idee, omdat dat de kwaliteit van het sperma aantast.
  • Tot slot: neem je slaappatroon, je stressbalans en eet- en leefpatroon onder de loep. Je fysieke conditie alvast een beetje opkrikken voor de bevalling kan geen kwaad. Bereid je lichaam daarnaast voor op het ontwikkelen en dragen van een klein mensje. Hoe je daarmee start? Zorg ervoor dat je de juiste vitamines binnenkrijgt. Vooral voldoende vitamine A, B12, foliumzuur, B6, C, D en E zijn belangrijk, want die hebben een positieve invloed op de vruchtbaarheid. Je apotheker kan je de juiste voedingssupplementen aanraden.

3. Tijd voor jezelf

Plan je gezinsuitbreiding? Dan is niet alleen een fysieke en concrete voorbereiding op de zwangerschap belangrijk. Ook een mentale omschakeling is een must. Wees je er wel van bewust dat je leven mét een kleine uk erbij er heel anders uit zal zien dan je vrije leventje van daarvoor.

Maak daarom van de gelegenheid  gebruik om snel nog wat dingen te doen die met een baby niet zo vanzelfsprekend zijn. Trek eropuit met je vriendinnen, plan een romantisch bioscoopavondje, ga naar de wellness en neem eens een rustig dagje voor jezelf.

Lees ook: Babymoon: nog één keer zonder baby op vakantie

4. Ga langs bij de dokter

Wanneer je aan kinderen begint, is een snelle check-up bij je huisarts een goed idee. Laat bij voorkeur een volledig pre-zwangerschapsonderzoek doen. Vraag je dokter ook welke vaccinaties je eventueel nog moet krijgen, want sommige kunnen gevaarlijk zijn tijdens je zwangerschap.

5. Vier je lichaam

Niet dat je dit tijdens en ná je zwangerschap niet meer kan en mag/moet doen natuurlijk, maar vergeet als aanstaande mama je lichaam niet te vieren. Want hoe je het ook draait of keert en hoe mooi ook een post-partumlichaam is, je lichaam zal er na een eerste kindje waarschijnlijk nooit meer hetzelfde uitzien. Geef je lichaam dus de bewondering die het verdient en leg jezelf eventueel nog een paar keer vast op beeld. Gewoon omdat het kan en omdat ook dat een fase van je leven was.

6. Drink minder koffie

Beperk je cafeïne-inname. Er bestaan geen duidelijke voorschriften over hoeveel cafeïne je per dag mag drinken tijdens je zwangerschap. Maar experts zeggen dat minder hoe dan ook beter is. Als je dagelijks veel koffie en cola drinkt, kan dat je vruchtbaarheid aantasten.

7. Kies alvast je gynaecoloog of vroedvrouw

Een erg belangrijke, maar eentje die heel wat zwangere vrouwen overslaan: denk op voorhand al na over je gynaecoloog en ga alvast op zoek naar een vroedvrouw. Vooral over de diensten van die laatste blijken veel zwangere vrouwen niet goed geïnformeerd te zijn. Nochtans kan een goede vroedvrouw ook tijdens de zwangerschap al een wereld van verschil betekenen: je kunt er terecht met ál je vragen, twijfels en onzekerheden (en niet alleen die van medische aard). Daarnaast begeleiden ze je en bereiden ze je voor op je bevalling.

Belangrijke tip: kies iemand bij wie jij je goed voelt! Niet tevreden van je huidige gynaecoloog? Misschien is dat dan wel het moment om iemand anders te zoeken.

8. Bereken het financiële plaatje

Bekijk je financiën. Bereken hoeveel het jou zal kosten als je een baby krijgt. Geen idee? Praat eens met vrienden, familie of kennissen die al een baby hebben.

Lees ook: 30 manieren om te sparen voor de baby die op komst is

9. Voltooi die opleiding of doe die verbouwing

Heb je nog grote projecten op de planning staan? Dan rond je die beter eerst af vooraleer je aan kinderen begint. Zou je graag nog studeren? Of zien jullie je gezinsuitbreiding toch eerder in een groter of gerenoveerd huis? Dan is het geen slecht idee om er meteen werk van te maken. Niet dat het absoluut niet meer kan eens je spruit gearriveerd is, maar zowel praktisch als financieel zal het toch minder evident zijn.

10. Doe de dingen die je altijd eens hebt willen doen

Skydiven, paardrijden, waterskiën… Allemaal activiteiten die te gevaarlijk zijn tijdens je zwangerschap. Nu is dus het moment om ze uit te proberen!

Lees zeker ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!