Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
©Getty Images

Dit zijn de meest voorkomende klachten na de bevalling

Na negen maanden in jouw buik is je kindje er eindelijk, maar wat met je lichaam? Tijdens de zwangerschap heeft het tenslotte veel verandering doorstaan en het is logisch dat je daar na de bevalling gevolgen van voelt. Ontdek hier enkele mogelijke klachten na de bevalling, hun oorzaak en een eventuele behandeling.

Vaak voorkomende klachten na de bevalling

Sommige vrouwen hebben geluk en hebben bijna geen ongemakken na hun bevalling, maar anderen hebben wat meer pech. Veel vrouwen leren leven met bepaalde klachten, ook omdat het nog vaak een taboe is om erover te praten. Maar vaak is er wel iets aan te doen. Blijf er dus niet mee lopen als het niet nodig is!

Pijn door de knip

Soms is het tijdens de bevalling nodig om een knipje te maken in de huid tussen de vagina en de anus. Dat wordt gedaan zodat er meer plaats is voor het hoofdje van je baby en zodat de bevalling dus vlotter kan verlopen. De draadjes van de hechting moeten er nog een zestal weken blijven inzitten. In die tijd is pijn mogelijk, zeker als je neerzit. Tegenwoordig worden er wel meestal oplosbare draadjes gebruikt. Deze vallen er dan na een tijdje vanzelf uit.

Nadat de draadjes eruit zijn, zul je een klein litteken opmerken, maar de pijn is dan normaal gezien voorbij. Het is wel belangrijk om die plek goed te verzorgen. Houd het daar altijd schoon en als je naar de wc bent gegaan, spoel je ook best even met lauw water. Ook nadat de draadjes eruit zijn is een goede hygiëne daar belangrijk, want zelfs jaren later kun je er opnieuw last van krijgen (bv. door een ontsteking).

Urineverlies

Een op de drie vrouwen heeft na de bevalling last van urineverlies, en de meeste vrouwen sowieso op langere termijn. Het komt dan voor bij het niezen, hoesten, springen, lachen, … Heel vervelend! Maar wist je dat je er wel iets aan kunt doen? Train bijvoorbeeld je bekkenbodemspieren.

De urinebuis sluiten is één van de functies van de bekkenbodem, maar door de zwangerschap wordt dat moeilijker. Door die spieren opnieuw te trainen, kunnen ze weer sterker worden waardoor urineverlies op termijn kan minderen. Urineverlies kan trouwens ook pas veel jaren na een bevalling optreden. De oorzaak is dan het verouderen, maar die bevalling van al die jaren geleden kan er wél aan bijdragen. Tijdens een zwangerschap staan je organen tenslotte onder druk omdat die steeds minder plaats krijgen door je groeiende baby. Je lichaam kan daar jaren later nog de gevolgen van voelen.

Aambeien en/of obstipatie

Vaak hebben klachten na de bevalling te maken met de stoelgang. Ongeveer 70% van de vrouwen heeft tijdens het tweede deel van de zwangerschap last van aambeien. Dat wil zeggen dat het stukje dat je anus afsluit wat opgezwollen is. Aambeien kunnen ontstaan door de druk die de baby uitoefent. Je darmen hebben tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld minder ruimte omdat je baarmoeder meer plaats inneemt. Maar ook hormonale veranderingen kunnen de oorzaak zijn. Er bestaan enkele zalfjes en sprays die de pijn kunnen verlichten, maar volledig weg gaan ze nooit.

Je kunt ook last krijgen van obstipatie, en dat is ook iets wat bij de zwangerschap regelmatig voorkomt. Zo geraak je natuurlijk in een vicieuze cirkel. Om de stoelgang opnieuw ‘normaal’ te krijgen, eet je best vezelrijke voeding.

Pijn bij het vrijen

Na een bevalling daalt het oestrogeengehalte, vooral wanneer je ook borstvoeding geeft aan je kindje. Wanneer dit hormoon in mindere mate aanwezig is, kun je last hebben van vaginale droogte. En dat kan dan weer leiden tot pijn bij het vrijen. De vagina en vulva kunnen bovendien helemaal anders aanvoelen na de bevalling.

Je kunt daarnaast ook nog last hebben van de eventuele knip die je hebt gekregen. Na de bevalling kan daardoor je seksualiteitsbeleving veranderen. Communiceer ook over deze klachten na de bevalling goed met je partner. Er bestaan wel ingrepen om alles onderaan opnieuw steviger te maken, maar meestal zijn die medisch gezien niet nodig en zijn de ingrepen dus esthetisch. Het is vooral belangrijk dat je doet waar je je zelf goed bij voelt.

Andere ongemakken

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijke ongemakken, dat hangt af van vrouw tot vrouw. Vraag bij klachten na de bevalling zeker raad aan je gynaecoloog of huisarts. Naast een heleboel fysieke klachten, kun je je ook psychisch niet zo goed voelen. Praat er in dat geval over met iemand, je bent niet alleen.

Dit kun je er zelf tegen doen

Niet voor alle klachten na de bevalling bestaat een oplossing of een behandeling (denk maar aan de knip, die wordt gewoon een litteken), maar in enkele gevallen kun je wel actie ondernemen.

Tijdens de zwangerschap

  • Met een goede houding kom je al ver en voorkom je misschien latere problemen. Let er dus op dat je tijdens het staan of zitten je rug niet te hol maakt. Zet altijd je voeten wat uit elkaar (ook niet te ver) en verdeel je gewicht gelijkmatig. Dit is ook goed om rugpijn tijdens de zwangerschap tegen te gaan.
  • Eet evenwichtig en drink voldoende
  • Tijdens de zwangerschap kun je al beginnen met bekkenbodemspieroefeningen. Met een beetje geluk voorkom je dan enkele problemen.

Span je bekkenbodemspieren aan en ontspan weer (dit voelt een beetje alsof je je plas inhoudt). Je kunt dan stilaan langer blijven aanspannen voor je weer loslaat. De oefeningen kunnen zowel zittend als staand. Om specifiek urineverlies tegen te gaan, doe je de oefening best tijdens het niezen of hoesten.

Na de bevalling

Ook na de bevalling blijft een evenwichtige voeding en voldoende drinken belangrijk. Het is niet omdat je kindje niet meer in je buik zit, dat dit niet meer nodig is. Jouw lichaam is ook belangrijk. Probeer de eerder vermelde oefeningen voor je bekkenbodemspieren uit en durf vooral raad te vragen aan je huisarts of gynaecoloog. Misschien bestaat er voor jouw klacht wel een pilletje, zalfje, spray of ander middel. Waarom zou je er dan mee blijven lopen?

Bronnen: kindengezin.be, gezondheidenwetenschap.be, uzleuven.be

Lees ook deze artikels over zwangerschap

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!