Wereldkankerdag: 12x goede gewoontes die we onze kinderen moeten aanleren

Door -
kanker
Getty Images
Het risico op kanker doen dalen? Dat kan makkelijk door deze 12 gewoontes over te nemen en je kinderen zo vroeg mogelijk het goede voorbeeld te geven.

Doe zelf je risico dalen

Gezond leven is nooit een garantie op een kankervrij leven. Toch zouden we volgens de Stichting tegen Kanker 30 tot 50 % van de kankers kunnen vermijden. Waarom blijft het aantal kankers dan toch stijgen? Onderzoek wijst uit dat nog veel mensen zich vergissen wat betreft de belangrijkste risicofactoren. 43% van de Belgen denkt namelijk ten onrechte dat kanker vooral veroorzaakt wordt door externe factoren, maar in realiteit komt de belangrijkste invloed van onze individuele levensstijlen.

Dr. Didier Vander Steichel – Medisch en Wetenschappelijk directeur van Stichting tegen Kanker:

We moeten de dingen niet onnodig ingewikkeld maken. Het is niet door deodorants, stress of andere hypothetische en vreemde oorzaken te onderzoeken dat we erg veel terrein zullen winnen op kanker. Nee, we weten al hoe we tot 30 tot 50% minder risico op kanker kunnen halen: met een maatschappij zonder tabak, alcoholmisbruik, overdreven UV-blootstelling, overtollige kilo’s, sedentair leven … Maar is dat haalbaar? Wel, dat hangt af van ieder van ons.

12 goede reflexen tégen kanker

Niemand van ons is een heilig boontje en dat hoeft ook niet!  Maar met deze 12 reflexen in het achterhoofd, komen we toch al een heel eind. Tonen we ook effectief het goede voorbeeld, dan nemen kinderen dat trouwens makkelijker over dan wanneer ze er enkel over horen, lezen of leren.

Zeg tabak vaarwel

Tabak is de belangrijkste oorzaak van kanker en verantwoordelijk voor meer dan 25 % van alle kankerdoden. Het veroorzaakt zelfs 10% van alle overlijdens bij volwassenen.

Wees lief voor uw huid

Bakken in de zon verhoogt de kans op huidkanker, zeker als je jonger dan 30 bent. Blijf dus zoveel mogelijk uit de zon en draag zonnebescherming.

Te veel kilo’s = te veel risico’s

Overgewicht verhoogt het risico op heel wat kankers zoals slokdarmkanker, kanker van de dikke darm en de endeldarm, borst- en nierkanker.

Drink alcohol met mate

Meer dan één alcoholconsumptie per dag verhoogt het risico op borst- en dikkedarmkanker.

Beweeg!

Met 30 minuten matige beweging per dag (60 minuten voor kinderen) beperk je jouw risico op verschillende kankers.

Verwen je darmen

Voldoende vezels (uit fruit, groenten en volkorenproducten) beperken het risico op dikkedarm- en endeldarmkanker.

Vermijd rood vlees

Rund, varken, schaap, spek, worst en andere rode vleessoorten kunnen het risico op dikkedarm- en endeldarmkanker verhogen. Eet rood vlees dus met mate en wissel af tussen veggie, vis en vlees.

Schud het zout … uit je dieet

Te veel zout verhoogt het risico op maagkanker. Vijf gram zout per dag is het maximum.

Vecht voor het milieu

Lucht-, water en bodemvervuiling door kankerverwekkende chemicaliën veroorzaken 1 tot 4% van alle kankers. Denk eraan dat ons individueel gedrag ook zijn weerslag heeft op ons milieu.

A few apples a day

Vijf porties fruit en groenten per dag doet het risico op kanker dalen.

Laat je vaccineren

Virusinfecties met hepatitis B en HPV veroorzaken tot 9% van de overlijdens door kanker in ontwikkelde landen (en tot 20 % in ontwikkelingslanden). Vandaag zijn er enkele preventieve vaccins beschikbaar. Die kunnen al vroeg aan kinderen gegeven worden. Vraag er dus naar bij je huisarts of pediater.

Doe mee aan screenings

In België worden door de overheid systematische screenings georganiseerd voor baarmoederhalskanker, borstkanker en dikkedarmkanker. Krijg je zo’n uitnodiging in de bus? Ga hier dan op in. 

Bron: www.kanker.be

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief (onderaan de homepage) om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here