Juffen praten te weinig met peuters

Door -
kind school
Ouders en juffen praten te weinig met hun peuters en kleuters. En dat is nefast voor hun taalontwikkeling. Naar aanleiding van een nieuw Vlaams onderzoek bij 22 kleuterklasjes raadt men dan ook aan om meer met hen te praten, zelfs als ze op het potje zitten.

Zitten en zwijgen

Op het potje gaan, jas aan en uit doen, een koekje eten… meestal verlopen deze momenten bijzonder stil voor peuters en kleuters. Toch zou het beter zijn dat ouders en leerkrachten ook die momenten benutten om meer met hen te praten. Het kan hun taalontwikkeling alleen maar ten goede komen.

Praten doet beter presteren

Uit een nieuw Vlaams onderzoek van de Odisee-hogeschool bij 22 kleuterklassen blijkt dat tijdens rustmomenten in de klas amper gecommuniceerd wordt met peuters en kleuters. Terwijl net die momenten ook gebruikt moeten worden om te praten zodat kinderen beter voorbereid naar de lagere school vertrekken. Een goed taal- en denkvermogen zorgt nu eenmaal voor betere prestaties op school!

Zingen op het potje

“Nog meer praten” denken heel wat leerkrachten wellicht, maar eigenlijk kan dit makkelijk ingevuld worden. Laat kinderen een versje opzeggen als ze hun jas aan en uit doen, zing een liedje met je kind als hij rustig op z’n potje zit, speel café met je peuter als hij zijn koekje op eet… Het hoeft zeker niet allemaal serieus te zijn, het belangrijkste is dat peuters en kleuters vertellen en vragen leren stellen.